Česko je vrakovištěm Evropy

7. říjen 2008 13:00

Na jedno nové připadají téměř dvě ojetá auta. Tahle rovnice se dá vyčíst ze včera zveřejněných statistických údajů o letošních prvních registracích aut v České republice. Že ojetiny převažují, už pár let není překvapení, ovšem ten poměr začíná být děsivý. Z ciziny se k nám za devět měsíců přivezlo o osmdesát procent více ojetin, než se nakoupilo nových vozů. A bohužel, většina z nich má nejlepší léta už dávno za sebou.

V západní Evropě je veřejným tajemstvím, že do České republiky se dá přivézt cokoli, protože vždycky to někdo koupí.

"U vozů do stáří tří až pěti let nevidíme žádný problém, horší je to s dovozem starších vozů, kde ani technická roveň, ani standardy bezpečnosti a ekologie neodpovídají tomu, co je dnes od nových vozů vyžadováno," smutně říká Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu.

Podle aktuálních statistik bylo letos až 71 procent dovezených ojetin starších pěti let, přičemž polovina z nich je deseti a víceletá. Přibylo tak téměř sto třicet tisíc vozů, které bývají ve skutečnosti občas starší než tvrdí jejich doklady, z nichž velká část má najeto výrazně více kilometrů a dokonce byla bourána, aniž to nový majitel tuší.

"Právní vědomí o tom, že provozuji bezpečný automobil je tady nižší. Dovoz ojetin je po všech směrech velmi lukrativní záležitost, ale hranice osmi až deseti je riziková, protože se těžko prokazuje historie vozu a jsou s tím další problémy," konstatuje Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Ovšem, co není zakázáno, je dovoleno, zvláště díky benevolenci stanic technické kontroly. Jak to dělají v zahraničí? Proč tam je stáří vozového parku výrazně nižší než našich čtrnáct let?

"Některé státy dělají kampaně na obnovu vozového parku, například určitým daňovým způsobem podpoří nákup nového vozu, je tam přísnější legislativa a technické provádění registrace dovezených vozů. V některých zemích západní Evropy se uvažuje o tom, že vozy splňující normu pouze EURO 2 by měli omezený provoz. Nástrojů je opravdu mnoho."

Zatím se ale žádný nedostal až k nám...

"Občas se hovoří o tom, že Česká republika se stává vrakovištěm Evropy. Když se však podíváme na počet starých ojetých vozů, tak to možná i odpovídá realitě. Proto očekáváme, že ze strany vlády budou podniknuty nějaké kroky," doufá Martin Jahn.

Zdálo se, že se bude blýskat na lepší časy, jenže jako vždy z dobrého nápadu zbyla jen troska. Za první přeregistraci starého auta se od nového roku bude podle zákona o odpadech platit poplatek, ovšem jak zdůrazňuje Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu: "Ministerstvo životního prostředí, které bylo předkladatelem tohoto zákona, podle nás limity nasadilo příliš nízko. Poplatek se bude platit pouze za vozy splňující normu EURO 2 a nižší."

Řeč je tedy o starých škodovkách, fiatech, žigulíkách, jinými slovy dvacetiletých aut, která už stejně moc nejezdí, byť stále zůstávají v registru vozidel. Ale třeba se vyčistí, protože od ledna příštího roku by měla začít platit denní penalizace za neplacení povinného ručení.

autor: evk
Spustit audio