Cestování po zemích: Maďarsko

16. červenec 2010 13:00

Budoucnost platby poplatků za používání dálnic v České republice je zatím nejasná. Stále omílané téma elektronických vinět je v nedohlednu, a tak si řidiči i nadále kupují klasické známky. Příklad bychom si mohli vzít z Maďarska, které od roku 2008 zavedlo takzvanou jednotnou virtuální dálniční známku.

V Maďarsku existuje celkem pět zpoplatněných dálnic, na kterých musíte mít takzvanou virtuální známku. Ta je elektronická a nelepí se jako u nás na sklo.

„Motorista dostane pouze potvrzení o koupi dálniční známky, na kterém je uveden nejdůležitější údaj - registrační značka. Účet je třeba pečlivě uschovat, protože to je důkaz, že jste poplatek zaplatili. Není třeba to nijak dokazovat, protože po zaplacení poplatku za používání dálnic se váš vůz automaticky dostane do elektronického registračního systému. Na dálnicích jsou rozestavěné čtečky, které zjistí, zda-li virtuální dálniční známku máte zakoupenu,“ vysvětluje neobvyklý systém náš zpravodaj z Maďarska Gregor Martin Papucsek.

Virtuální kupón koupíte například na hraničních přechodech - na místech označených e-vigneta. Platit můžete nejen v maďarských forintech, ale také v eurech nebo kreditní kartou. Cena například čtyřdenní známky vyjde v období prázdnin na šest eur. Kontrola probíhá prostřednictvím kamerového systému nebo samotné policie.

Nezvyklé je pro nás i placení případných pokut. „Policisté jsou přísnější snad jen ve Slovinsku. V Maďarsku u sebe ani nesmějí mít větší hotovost, aby nebylo možné je podplácet - kontrolují to nadřízené orgány. Ze stejného důvodu neexistuje ani bloková pokuta. Policista vám dá šek, který musíte zaplatit na poště.“

Na dálnicích je stejně jako u nás maximální povolená rychlost 130 km/h. Jízda po nich však může místy vyžadovat určité umění. „Nejhorší zkušenosti mám z jízdy na dálnici vedoucí k Balatonu. Jsou tam dlouhé úseky se třemi pruhy, na kterých Maďaři neumějí jezdit a pravidelně předjíždějí po pravé straně. Rychlost se opravdu vyplatí dodržovat, protože kontroly jsou časté. Na dálnicích je výhodou, že na měření rychlosti upozorňují tabule s nápisem Radar controll.“

Také ostatní rychlostní limity jsou stejné jako v Česku. Jen na rychlostních silnicích můžete jet 110 km/h. V obcích mnohdy čekejte rychlost značkou omezenou na 30 kilometrů. Ve městě si dejte pozor na cyklisty, kteří dostali v nových pravidlech platných od začátku roku nová, rozšířená práva a možnosti na úkor automobilů.

Pokud se dostanete do problému, volejte stejně jako u nás linku 112. Pozor si dejte také na zvýšenou kriminalitu. „Nejčastěji se hovoří o ganzích, které fingují vlastní nehodu a žádají nic netušícího motoristu, hlavně cizince, o pomoc. Nebo vám mohou při tankování nenápadně upustit vzduch z pneumatik a o pár metrů dál vás zastaví a poskytnou pomoc při opravě zdánlivého defektu.“

Podobně si zloději tipují řidiče u benzinových pump. Na čerpacích stanicích buďte proto ostražití. Cenu pohonných hmot čekejte o něco málo vyšší než v Česku. „95oktanový benzín stojí okolo 340 forintů, což je v přepočtu zhruba 31 českých korun. Za litr nafty zaplatíte 320 forintů, tedy přibližně 29 českých korun. V okolí dálnic bývají ceny samozřejmě vyšší,“ dodává Gregor Martin Papucsek.

V Maďarsku také nezapomeňte na výstražnou vestu, kterou musíte mít v případě nehody nebo závady na sobě ve chvíli, kdy vystoupíte z vozidla. Svítit musíte mimo města celoročně a za každého počasí. Pro řidiče, kteří si rádi dopřejí sklenku lahodného vínka, máme varování. V zemi proslulé nejen uherským salámem, čabajkou, ale i dobrým vínem je stejně jako u nás nulová tolerance alkoholu.

Pokud pojedete do hlavního města, do Budapešti, ohlídejte si parkování - je omezené a lístek z automatu je na dvě, maximálně tři hodiny. Překročení, byť jen o půl hodiny, policie trestá botičkou a následnou pokutou ve výši třiceti tisíc maďarských forintů - tedy okolo třech tisíc korun.

Další rady a upozornění na rozdíly silničního provozu v Maďarsku najdete ZDE.


Podívejte se, kam se můžete vydat s Motožurnálem po Evropě, na větší mapě
autor: Adam Kebrt
Spustit audio