Cestování po zemích: Velká Británie
Cestujete rádi na dovolenou autem? Vyhovuje vám spíš vlastní doprava, protože jste pánem svého času a můžete si všechno pěkně prohlédnout z okénka? Tak do země, kam se dnes v seriálu Na cestách s Motožurnálem podíváme, bych vám raději doporučoval koukat spíš na silnici než na okolní skvosty, protože po chvilce nepozornosti byste mohl zjistit, že vlastně jedete v protisměru. Už asi víte o jaké zemi mluvím, viďte?
Stačí, když řeknu, že se tu jezdí na levé straně, a hned je jasno. Ano, teď bude řeč o Anglii. Ale ještě než se nám opotí čelo, protože budeme jezdit na levé straně, musíme se na ostrovy nejdřív dostat. Takže, co je lepší, po vodě nebo pod zemí?
"Eurotunel je sice dražší, ale výhoda je, že celou dobu sedíte ve svém voze. Na trajektu musíte svůj vůz opustit po dobu převozu přes kanál La Manche. Samozřejmě, záleží na osobní preferenci. Cesta Eurotunelem trvá kolem půl hodiny, trajekt jede déle. Osobně ale dávám přednost letadlu," říká Milan Kocourek, spolupracovník ČRo ve Velké Británii.
Ale my jedeme autem, takže zpátky na silnice, kde na nás bude čekat nepřeberné množství kruhových objezdů. Před nimi, nebo alespoň před prvními z nich, dávejte dobrý pozor, protože byste mohli najet do protisměru. Britští řidiči jsou na tyto situace nejen zvyklí, ale navíc jsou velmi ohleduplní, takže se v takové situaci nemusíte obávat nějakých konfliktů.
"Osobně považuji britské řidiče za nejlepší v Evropě, narozdíl od řidičů českých, které řadím mezi nejhorší. Britský řidič vám obvykle dá přednost i tam, kde ji má on sám, nemyslí jenom na sebe a je ohleduplný. I když se stane nehoda, obvykle není agresivní, řidiči si mezi sebou vymění vizitky a nehádají se tak často jako my. Samozřejmě, i tady existují výjimky - je tu známý termín road rage (silniční zuřivost), kdy se řidiči dovedou opravdu rozpálit."
Ovšem na jejich zchlazení tu má britská policie nainstalováno spoustu stacionárních radarů. Opravdu často se tu budete setkávat s dopravní značkou upozorňující na měření rychlosti - a věřte, že to není jako u nás, kde je často pouze značka a žádný radar. Tady si vás pěkně vyfotí. Takže koukejte na značky. Jinak pokud pojedete podle předpisů, tak se vám nestane, že by vás policejní hlídka jen tak zastavila.
"Namátkové policejní kontroly v Británii je výjimečná záležitost. Policista musí mít důvodné podezření na nějaký přestupek, než motoristu zastaví - to je tady běžné. Když vás ale zastaví, tak bude kontrolovat podobné věci, jako v Čechách - způsobilost řidiče a celkový stav vozidla. Ve všech případech, kdy jsem tu byl zastaven, se policista choval slušně a přívětivě."
Když bude ale podezření oprávněné a policista zjistí přestupek proti pravidlům, samozřejmě dostanete pokutu. Jenže, nebudete ji platit na místě, ale rovnou budete předvoláni k soudu. Překročení povolené rychlosti vás bude stát v přepočtu zhruba od 2400 do 14 500 korun, a to je nejnižší možná pokuta za rychlost. Za jízdu na červenou anebo bez pásů zaplatíte pokutu v přepočtu 3600 korun. Takže raději dodržujte předpisy, protože byste třeba nemuseli mít na benzín nebo naftu.
"Ceny patří mezi nejvyšší v Evropě. Litr bezolovnatého benzínu stojí téměř libru, což je kolem 40 korun, a diesel je tu dražší než bezolovnatý benzín. Ceny se různí od místa k místu, například hypermarkety, jako Tesco, mají své čerpací stanice, a tam je obvykle benzín o několik pencí na litr levnější," říká Milan Kocourek.
Anglie také patří mezi státy, kde je povoleno snad nejvyšší množství alkoholu v krvi - 0,8 promile. Rychlostní limity se od našich trochu liší - na dálnici a rychlostní silnici je povolena 110, na ostatních silnicích ale 100. Ve městě je to jako u nás 50. Pokud vás potká nějaká technická závada na dálnici, nesmíte použít výstražný trojúhelník. Dálniční známku si kupovat nemusíte, platí se pouze některé úseky dálnic a také je zpoplatněn 8 librami vjezd do centra Londýna.