Chceme plnohodnotnou rezervu
V anketní otázce na našich webových stránkách jsme chtěli znát váš vztah k opravárenským sadám, které některé automobilky dávají do aut namísto rezervního kola. A jak jsme podle výsledků ankety zjistili, vy je nechcete - 68 procentům hlasujících tyto sady vadí, zatímco zbývajícím 32 procentům respondentů ne. Zřejmě jsme skutečně konzervativní. Ale je to skutečně jen o tom?
"Tyto takzvané bezpečnostní opravárenské sady využívají některé automobilky v rámci úspor nákladů při výrobě - ve voze nemusí být rezerva. Otázkou je, jestli je to vhodná varianta, protože ne každý se sadou umí zacházet. Podle mého názoru je i dojezdová pneumatika lepší než žádná," myslí si Richard Srbecký ze společnosti Goodyear.
Po pravdě, kdo z nás studuje návod něčeho, obzvlášť když doufá, že to nikdy nebude potřebovat. A studovat ho až na silnici není zrovna ideální. I když teoreticky by mělo jít jen o nastříkání pěny. Jak ale vyplynulo nejen z internetové ankety, ani řidiči nemají rádi tyto opravárenské balíčky, které mají nahradit rezervu.
"Já mám plnohodnotnou rezervu stejnou jako zbylé čtyři pneumatiky. Už jsem asi po druhé píchnul, takže vím, že ji mám v pořádku."
"Do auta bych si dal určitě klasickou rezervu."
Jenže automobilky nedávají majitelům svých modelů na výběr.
"Dneska je to s rezervou velice složité, řada vozů má plnohodnotné rezervní kolo, další mají dojezdové kolo a řada vozů nemá rezervu vůbec," přibližuje situaci na trhu šéf pneuservisu Pavel Procházka.
Vedle opravárenského balíčku, o kterém jsme už mluvili, mohou jezdit auta bez rezervy, pokud mají obuty takzvané pneumatiky 'Run On Flat'. Těm totiž ani poškození nevadí.
"Jsou to pneumatiky, se kterými se za určitých podmínek dá jet na prázdno - musí se snížit rychlost a dodržet dojezdovou vzdálenost. Vozidlo musí být vybaveno bezpečnostním zařízením, které hlásí únik tlaku v pneumatice, protože by mohlo dojít k nehodě. Potom by to bylo ještě horší než s normální pneumatikou."
Na silnici je tato pneumatika pochopitelně velmi výhodná, protože se v podstatě nezdržíte, ovšem potom může nastat problém, pokud chcete takovou pneumatiku opravit. Ví to díky zkušenosti svého kolegy například Jiří Veleba.
"Kolega ke svému úžasu zjistil, že pneumatiku Run On Flat mu v Praze umějí opravit pouze dvě firmy, ale u poměrně slušně vybavených pneuservisů byste marně hledali pomoc, aby vám pneumatiku demontovali a opravili."
Výhodně se tak jeví takzvaná dojezdová pneumatika. Dá se snadno vyměnit a hlavně zabere méně místa v kufru. Musí být výrazně více nahuštěná - kolem 4 až 5 atmosfér.
"Takto nahuštěná pneumatika je připravená k použití a v případě defektu ji mohu dát na auto pouze s tímto tlakem. Mohlo by se totiž stát, že pokud bych měl v dojezdové pneumatice stejný tlak jako v ostatních kolech, mohla by se zout z ráfku a k nehodě by nebylo daleko."
Ale ať už máte v kufru plnohodnotnou či jen dojezdovou pneumatiku, pak je potřeba ji občas zkontrolovat, a to nejen nahuštění. Jsou lidé, kteří poté, co na silnici vymění píchlou pneumatiku za rezervu, ji dají do kufru a jezdí s ní i nadále.