Chcete koně navíc? Opatrně!
Velmi populárním způsobem zvyšování výkonu je takzvaný chiptuning, tedy úprava programu řídící jednotky nebo vstupních údajů. Díky tomu má pak motor o nějaký ten kilowat víc a zvyšuje se také kroutící moment. Aby ale nedošlo k poškození motoru, případně dalších částí auta, je potřeba dodržet určitá pravidla.
V první řadě je třeba rozlišit, jakým způsobem chci zvýšení výkonu dosáhnout.
"Nejčastější jsou dvě varianty. První je přehrání softwaru přímo v řídící jednotce - u starších typů se musí vyměnit paměť, u novějších to jde udělat buď přes diagnostickou zásuvku, nebo rozebráním řídící jednotky a přehráním přímo přes PINy určitých dílů řídící jednotky. Druhá varianta jsou takzvané powerboxy," vysvětluje Zbyněk Sedlář z Autocora.
Nejprve si tedy musíme vybrat. V případě volby powerboxu se jedná vlastně o klamání řídící jednotky.
"Když to řeknu úplně laicky, tak powerbox zkresluje údaje, které jdou většinou buď od vstřikovacího čerpadla, nebo od vstřikovačů k řídící jednotce. Lepší powerboxy trochu reagují na signál váhy vzduchu, ale přesto to není optimalizovaný program celého řízení motoru - nemůže se ovlivňovat omezení točivého momentu, nelze reagovat na tlak turbodmychadla, apod."
Lepší je tedy přehrání samotného programu v dané řídící jednotce. Ale pozor! Neměl by být použit nějaký univerzální program.
"Každý typ vozidla má svojí řídící jednotku a navíc ani číslo řídící jednotky ještě nemusí odpovídat jednomu typu programu. Může se stát, že jedno číslo řídící jednotky může mít i pět variant programu. Úprava by se proto měla provádět přímo na variantu programu, který je zabudovaný ve voze."
Neměli bychom také přistoupit na výměnu řídící jednotky, i kdybychom byli přesvědčování, že je naprosto shodná. Důvodem je například to, že by si nemusela rozumět s naším autem, třeba kvůli imobilizéru a s dalšími elektronickými zařízeními. A svoji roli hraje také převodovka nebo způsob pohonu.
"Velice ošidné je dělat úpravy řídících jednotek, které spolupracují s automatickou převodovkou. Nedá se říct, že by nedošlo k nárůstu výkonu, ale jízda s automatem je obecně přece jen měkčí, takže zákazník nemá pocit toho požadovaného zátahu. U čtyřkolek je navíc problém v tom, že mechanické ztráty podvozku eliminují nárůst výkonu, takže úprava bývá buď slabší, nebo se musí udělat jinak," říká Zbyněk Sedlář.
Navýšení výkonu by pak mělo odpovídat dalším dílům. Při výrazném nárůstu výkonu a točivého momentu se totiž můžete dostat například do situace, kdy budete muset měnit spojku třeba každých 15 - 20 000 kilometrů. Takže, všeho s mírou.