Chcete levnější auto?
Průměrné stáří vozového parku v Česku se pohybuje kolem 14 let. V porovnání s vyspělou Evropou patříme k těm nejhorším. Omlazení vozového parku by přitom nemělo být jen v zájmu výrobců aut.
Je přece pochopitelné, že čím starší automobil, tím horší technický stav a také pasivní i aktivní bezpečnost. Nehoda je tím pádem nejen pravděpodobnější, ale pro posádku také fatálnější. To je problém i třeba z čistě ekonomického hlediska. Musí se platit léčba zraněných, následky škod na autech, majetku nebo komunikacích. Pro to všechno je prostě výhodnější jezdit v novém autě. Podle některých zástupců automobilového průmyslu by se tedy u nás mělo stále vážně uvažovat o státní podpoře nákupu auta formou šrotovného.
"Jsou i nelichotivé statistiky ohledně šrotovného, které říkají, že 60 procent nákupů bylo zneužitých, protože kupující by si nové auto pořídili i bez šrotovného. Podle mého názoru cesta přes šrotovné nevede, protože je velmi finančně nákladná a krátkodobá," říká Vít Pěkný, předseda Svazu dovozců automobilů, a nabízí řešení, které by prý státní kasu nestálo ani korunu: "Jsem přesvědčen o tom, že cesta obnovy vozového parku vede přes zrychlení odpisů firemních automobilů, což bude generovat mladé a cenově dostupné ojetiny pro ty, kteří si je potřebují koupit."
Ekonomové a účetní vědí, že firemní auto odepisujeme standardním způsobem 5 let neboli 60 měsíců.
"V rámci balíčku podpory proti recesi je zaveden zrychlený odpis, kdy prvních dvanáct měsíců odepisujete 60 procent hodnoty a druhých dvanáct měsíců 40 procent hodnoty vozu. Domnívám se, že dlouhodobě je třeba přejít k určitému kompromisu, kdy by se firemní vozy odepisovaly tři roky. Průměrná doba užívání firemních vozů je totiž řádově 40 měsíců, tudíž po třech letech by se vozidlo nabídlo k prodeji řádově za polovinu ceny, jak je to na trhu s ojetými vozy obvyklé."
Tři roky staré auto za poloviční cenu proti novému, to už je přece opravdu zajímavá nabídka. Firemní odpisy aut by tedy mohly pomoct omladit vozový park lépe než šrotovné, které navíc - když se o něm u nás uvažovalo - bylo prý stejně příliš nízké.
"Výše podpory je zcela mizivá a našemu občanovi nepomůže koupit si slušné auto. Tudy cesta nevede. Normální auto, které odveze čtyřčlennou rodinu, stojí od 200 do 250 tisíc korun a suma 30.000 korun není to, co by člověka motivovalo ke koupi takového vozu," uzavírá Vít Pěkný.
Motivační příspěvek by tedy měl být prý alespoň 80 tisíc nebo lépe 100 tisíc korun a hlavně by se neměl týkat jen nových aut. Něco takového je však při současném stavu veřejných financí nereálné a i z toho důvodu se nápad rychlejšího odpisu firemních aut jeví jako docela perspektivní.