Chcete motorku? Půjčte si ji

15. srpen 2007 13:43

Půjčit si v ČR auto v půjčovně je docela běžná věc. Půjčoven je víc než dost a o zákazníka se vede tvrdý konkurenční boj. Co když ale dostaneme chuť půjčit si na pár dní třeba motorku? V takovém případě si připravte hodně peněz. Půjčovné je totiž u motocyklu několikanásobně vyšší než u auta. Navíc, někdy se musí i skládat vysoká kauce pro případ nehody či krádeže stroje. Proč je u nás půjčování motocyklů tak drahé a proč to nejde tak jednoduše?

Půjčovny motocyklů jako takové v ČR v podstatě neexistují. Většinou je tato služba spojena s prodejem nových strojů. Samostatně se totiž pronájem motocyklů nevyplatí. Tvrdí to i bývalý závodník a nyní prodejce motorek Petr Polanský.

"Půjčoven bylo dřív víc, ale ty většinou do roka nebo do dvou let buď zkrachovaly nebo majitel zjistil, že se to naprosto nevyplatí půjčovat. Jde hlavně o to, že se jedná o sezónní záležitost, takže se motorky půjčují jen přes léto. Půjčovnu provozujeme už asi 7 let, ale pro nás je to spíš forma reklamy. Máme tu 15 strojů, které je možné si půjčit. Výhoda je, že si zákazník může motorku projet ještě před koupí."

V půjčovně dáte za denní pronájem malého skútru kolem 500 korun, za velkou silnou motorku už zaplatíte mnohem víc - přibližně o 4000 korun. Navíc je nutné přinést nějakou jistinu, kauci, kterou v půjčovně po dobu výpůjčky necháte. A může to být třeba i auto, se kterým přijedete.

"Kauce bývá minimiálně 10 000 - je zaměřena hlavně proti výstředním motorkářům, kteří si půjčí motorku, jedou s ní na sraz, ve večerní opilosti "spálí" zadní pneumatiku a potom nám motorku vrátí s tím, že to je běžné opotřebení. Zpravidla přijedete autem, které tu necháte jako zálohu. Potom máme jistotu, že jste důvěryhodný zákazník, který se k nám s motorkou vrátí - všechny totiž nejsou pojištěné."

Na druhou stranu můžete ujet tolik kilometrů, kolik chcete. Počet není limitován. A kdo je takový typický zákazník motopůjčoven?

"Buď to jsou lidé, kteří na motorce jezdili v mládí a teď by si ji opět chtěli koupit, ovšem nevědí, jestli chtějí enduro, cestovní motorku nebo choppera. Potom je druhý typ zákazníků, kteří si spočítají, že než koupit jednu motorku, tak se jim vyplatí třeba 10x za sezónu půjčit si pokaždé jinou motorku. Zpravidla to jsou lidé, kteří na to nemají čas."

Málokdo ví, že motorky půjčí i oficiální dealeři motocyklů. Třeba BMW tuto možnost pronajmout si stroj dokonce tají.

"Tuto službu nikde neinzerujeme, což znamená, že se o tom dozví opravdoví zájemci o motocykl BMW, kteří nás navštíví. Jsou týdenní zápůjčky, víkendové nebo jednodenní, přičemž každá zápůjčka je limitována určitým počtem ujetých kilometrů. Pokud byste se do tohoto limitu nevešel, je možné si ještě připlatit nějaké kilometry navíc, třeba 500," říká Petr Havlík z BMW.

Třeba za víkend v sedle oblíbeného modelu GS zaplatíte opět koloem 4500 korun, nesmíte ale ujet více než 500 km. Když tento limit překročíte, musíte připlácet. Před zapůjčením také musíte podepsat smlouvu, v níž se zavazujete zaplatit v případě nehody 20 % spoluúčast (minimálně však 20 000 korun). Je tedy dobré motorku opatrovat doslova v rukavičkách.

autor: bob
Spustit audio