Chiptuning - steroidy pro motor
Možná jste to už slyšeli nebo vám to někdo přímo nabídl: „Zvýšíme výkon vašeho auta, a přitom vám klesne spotřeba, takže vlastně ušetříte.“ Tuto nabídku můžete slyšet od nejrůznějších úpravců aut neboli tunerů. Jedná se o takzvaný chiptunig? Najdou se však tací, kteří tvrdí, že je to vlastně podvod. Nebo naopak podvádějí automobilky, když prodávají stejné zboží s několika cenovkami?
Je to naprosto běžná věc - jeden objem motoru a několik výkonů, praktikují to dnes už úplně všechny automobilky. To je ideální příležitost pro takzvaný chiptuning. „Jako nejběžnější příklad mohu uvést Škodu Octavii první generace s motorem 1,9 TDI o výkonu 66 kilowatt a od roku 2001 s výkonem 81 kilowatt. Obě varianty mají variabilní turbodmychadlo, stejný obsah motoru, ventily i stejnou hlavu. Rozdíl je v sadě vstřikovačů a nastaveném tlaku v čerpadle,“ říká Jakub Klobása ze serveru Xtuning.cz.
Když si tedy necháte do řídící jednotky motoru nahrát speciální software, získá i původně slabší motor výkony silnějšího agregátu. Pokud k němu budete ohleduplní, tedy nebudete ho zatěžovat, jak se říká, za studena a budete úzkostlivě dbát na výměnu oleje, agregát získá údajně i delší životnost. Zní to až zázračně.
„Vysvětlení je jednoduché. Silnější auto má větší kroutící moment a vyšší výkon, proto je možné rychleji řadit vyšší rychlostní stupně - například při jízdě do kopce nemusíte podřazovat z pětky na čtyřku, čímž šetříte otáčky. V podstatě lze říct, že jestliže se řidič chová k vozu slušně, tak po chiptuningu by motor mohl najet i víc kilometrů, protože se méněkrát otočí.“
Ovšem jak si se silnějším motorem poradí spojka, kterou konstruktéři dimenzovali původně na nižší výkon?
„Je třeba zákazníka upozornit, aby motor nepodtáčel. Neměl by jezdit na pětku čtyřicet, protože tam je obrovský přenos kroutícího momentu, a také by se neměl rozjíždět s proklouznutím kol.“
I tak však zpravidla spojky v načipovaných autech odchází dřív. To vede některé uvědomělé majitele k tomu, že zároveň s chiptuningem pořídí i odolnější spojku. Ovšem potom se celá úprava docela prodraží, protože jen přečipování přeplňovaného agregátu vyjde u seriózní firmy na zhruba na deset až patnáct tisíc korun. Majitelé vozů koncernu VW, které se v Česku těší velké oblibě, se často nechávají zlákat nepoměrně nižší cenou.
„Chiptuning je svým způsobem i nebezpečná záležitost, protože se na našem trhu objevila spousta úpravců, kteří v podstatě nevědí, co dělají. V dnešní době není problém sehnat na internetu upravený kabel i software do počítače. Ovšem potom může dojít k poškození motoru - například propálení pístů, poškození turbodmychadla a tak dále,“ varuje Jakub Klobása. To jsou argumenty i prodejců nových aut, a pokud vám zjistí tuning, máte po záruce.
Šikovní tuneři si však umějí poradit i s tímto problémem. „Uděláme zálohu originálního softwaru, který byl původně v autě . Potom upravíme datové mapy a nahrajeme ho zpátky. Pokud tedy člověk přijede do servisu na garanční prohlídku nebo vylepšení softwaru, může se stát pouze to, že originální diagnostika zjistí, že v autě je verze softwaru 230 a nahradí ji novější verzí,“ uzavírá Jakub Klobása.
V takovém případě pak majitel aute jen zvedne telefon, zavolá svému tunerovi a ten mu software zase upraví na vyšší výkon.