Chladič lze opravit

10. srpen 2006 13:00

Většina z Vás dobře ví, že motor má pracovat pokud možno za stálé teploty, tedy mezi 80° C až 90° C, podle typu auta. Stejně tak je asi většině jasné, že když se rozsvítí varovná kontrolka teploty motoru nebo se ručička dostane do červeného pole, musíme s autem co nejdřív zastavit. Kdo tohle nebude respektovat, může mít z původně banální závady, jakou je třeba roztržený řemen, který pohání vodní pumpu, na krku generální opravu motoru. Vysokou teplotu motor nezvládne a praskne. Prostě závady na chladicí soustavě se nevyplatí podceňovat.

"Moderní auta mají většinou chladič z plastu a hliníku. Hliník se pak svařuje nebo speciální pájkou letuje. Je-li ale hodně poškozený nebo zkorodovaný, pak se musí vyměnit," vysvětluje Petr Podroužek z firmy AutoRadiator.

Nový chladič na favorita vyjde zhruba na 800 korun, u ostatních aut záleží na jejich rozšíření, vyšší hranice je okolo 5 000 korun. Drobné poškození lze opravit zaletováním dírky, na to pak platí půl roku záruka. Co ale opravy přípravky, které nám nabízejí na čerpacích stanicích? Mohou chladič opravdu utěsnit?

"Tyto přípravky fungují v případě, že je únik kapaliny způsobený stárnutím gumového těsnění chladiče. Motorista většinou přidává těsnícího přípravku do chladiče víc a víc, a tím se ucpe topení, chladič, vodní pumpa a následná oprava je dražší, než kdyby byl chladič rovnou vyměněn."

Ovšem chladič můžeme rozbít také při nehodě. Pak už se většinou výměně kus za kus nevyhneme.

"Na trhu s chladiči je hodně výrobců a zhruba polovina je vyráběna v Číně a dalších lacinějších zemích. Naštěstí chladič není příliš složitý náhradní díl, takže jeho výrobu zvládne i menší továrna. Jedná se vlastně o soustavu trubek, přes které jsou vedeny chladící plechy. Chladič zkrátka buď těsní nebo ne. Běžný člověk ale nepozná, zda je vyroben z méně nebo více kvalitního materiálu a za 5 let je většina aut už značně opotřebených."

Takže podle odborníka na opravy chladičů můžete klidně koupit ten nejlevnější a výjimečně neplatí, že příliš šetřit se nevyplácí. Ovšem někdy je i ten nejlevnější kus pro někoho příliš drahý. Možností, jak ušetřit, pak může být ještě výměna středu chladiče.

"To je pravda. Do chladičů, které jsou poškozené ve střední kovové chladící ploše a jejich pořizovací hodnota je řekněme přes 5 000 korun a víc, se dá dodat celé nové žebrování, které odborné firmy dokáží zalisovat. Zákazník nepozná, že bylo vůbec něco opravováno. Nedělá se to u všech chladičů z důvodu ceny. Pokud celá oprava vyjde do 1 000 korun, pak se oprava samotného středu nevyplatí, protože ten může stát i 4 000 - 5 000 korun. Taková oprava středu se vyplatí, když je poškození příliš velké."

Výměna středu chladiče je tipem zejména pro nákladní, dodávková nebo méně rozšířená osobní auta, jejichž chladiče stojí více peněz než u běžných vozů.

autor: pek
Spustit audio