Chodci si za to můžou sami!

14. srpen 2008 13:00

Zajímavou otázku ohledně nehod chodců jsme vám nabídli v uplynulém týdnu na našem motoristickém webu a kupodivu výsledek byl naprosto jednoznačný. Za nehody chodců si mohou chodci sami - alespoň si to myslí 68 procent hlasujících, dalších 12 procent respondentů si myslí, že vina je hlavně na řidičích, zatímco zbývajících 20 procent hlasujících, je přesvědčeno, že vinu nesou obě skupiny stejnou. Asi se nedá jednoznačně říct, kde je pravda, každopádně smrtelných nehod chodců neustále přibývá.

Pokud pětašedesátiletý důchodce bude v pátek kolem sedmnácté hodiny přecházet přechod pro chodce anebo půjde po silnici, pak je velmi pravděpodobné, že na druhou stranu nedojde. I tak se dají vyložit statistiky za první polovinu letošního roku, kdy na našich silnicích zahynulo přesně 100 chodců, tedy více než loni za stejné období. A nejohroženější skupinou kupodivu nejsou děti, ale starší lidé od 45 let, kterých zahynulo celkem 59. Možná je to i proto, že více riskují. Především, když se večer podnapilí vracejí z hospody domů po silnici. A tady mnohdy ani sebeopatrnější jízda nemusí tragickému střetu zabránit. Asi by bylo dobré, kdyby si každý z nás uvědomil, že zákaz požívaní alkoholu, který platí pro řidiče a cyklisty, by neměli podceňovat ani chodci. A bohužel problematické je i přecházení přes přechod pro chodce - jak dokládají statistiky, ani tam nejsou chodci v bezpečí.

"Přednost by měli mít chodci, ale řidiči to nerespektují."
"Vyloženě nemáme před vozidly přednost, je to na vzájemném vyhovění si."

A to je možná ten hlavní problém. Podle zákona sice chodci mají přednost na přechodu, ale na absolutní, jak se mnozí z nich domnívají. Fyzikální zákony přece nelze obejít a zastavit na místě i ze 40kilometrové rychlosti už vůbec ne.

"Když mu tam chodec vběhne, ačkoliv má přednost, tak přece musí brát v potaz brzdnou dráhu auta."

A tohle by si podle automobilového jezdce Václava Pecha měli uvědomit všichni chodci.

"Na přechodu samozřejmě chodec má přednost, ale musí si uvědomit, že pokud skočí někomu před auto, tak dotyčný to neubrzdí na dvou metrech. Když jde o život, platí zákon silnějšího, a to si musí každý chodec uvědomit."

Ovšem právě chodec je tím nejzranitelnějším účastníkem silničního provozu, a i proto získal zákonnou přednost na přechodech. Řidič, který ji chodci nedá, může dokonce dostat tři trestné body a až dvoutisícovou pokutu, přesto podle Pecha by i s touto předností mělo být zacházeno především s rozumem.

"Aby chodec měl přednost kdekoliv, to je podle mě špatně. To bychom za chvíli mohli jezdit kolem chodníků krokem a čekat, kdo nám skočí pod kola. Na přechodu pro by měli mít chodci přednost, ale s určitou tolerancí."

A právě proto je hodně důležitá komunikace mezi chodce a řidičem, pokud se vzájemně vidí, mohou se domluvit a chodec pak může bezpečně přejít. Tak na to nezapomeňte, ať už jste za volantem anebo stojíte na přechodu.

autor: evk
Spustit audio