Chovejme se k motoru jako sami k sobě

18. únor 2009 13:01

Kdo dbá o své tělo, pravidelně a správně se o něj stará. Ono se mu pak odmění tím, že si bude moci déle užívat života bez toho, aniž by musel běhat po doktorech. Když to nebudeme dělat, můžeme si vyjet do Pelhřimova, abychom věděli, do čeho jdeme - jak praví klasik ve filmu Vesničko má středisková. Obdobně bychom se ale měli chovat i ke svému autu, protože ono nám pak bude déle bezproblémově sloužit. Platí to i autech s naftovými motory, a právě na šetrné zacházení k nim se teď zaměříme.

Svoji roli hraje už výběr motoru při koupi auta. Stále více automobilek totiž nabízí maloobjemové motory s technologií Common Rail.

"Maloobjemové motory nemají až tak příznivý průběh točivého momentu, vždy je tam určitá malá prodleva. Ale v dnešní době se využitelné otáčky i u maloobjemových motorů posunují stále do nižších hodnot, takže pokud nebudeme vozidlo přetěžovat, například tahat těžký přívěs, tak pro běžný provoz jsou naprosto dostačující," vysvětluje Zbyněk Sedlář ze společnosti Knoll.

U moderních motorů pracujících s vysokou přesností hraje největší roli palivo.

"Jednoznačně se dá říct, že současné moderní motory vyžadují naprostou čistotu paliva, proto při každém servisu (po ujetí určitého počtu kilometrů, například 15 000 km, nebo Longlife) si nechte vyměnit i palivový filtr. A dnešní motory vyžadují i kvalitní oleje."

To má své důvody.

"Je to dáno hlavně tím, že do systému se přidávají systémy recirkulace zplodin, a to klade mnohem větší nároky na oleje než řádově před pěti nebo šesti lety."

Nevyplatí se tedy šetřit na oleji nebo výměně filtru. To je prevence, a teď se můžeme dát do práce.

"Chovejte se k sobě i k autu stejně, tedy pomalý rozjezd a až po zahřátí můžete motoru, jak se říká, dávat. Také je důležité nevypínat motor ihned po zastavení, ale nechat ho trochu vychladnout, zejména pokud má vozidlo turbo - například po stoupání na Červenohorské sedlo."

I u dieselů v zimě platí, že je lepší hned po nastartování vyrazit. I když, jak kdy...

"Pokud jsou velké mrazy, je lepší nechat auto trochu prohřát. Zaprvé se z části odmlží okna, ale hlavně motor stihne mírně ohřát palivo, takže v případě vzniku zmrzlých částeček vlivem velkého mrazu nehrozí nebezpečí, že by nám mohly ucpat filtr - moderní systémy sice mají předehřev filtru, ale i tam chvíli trvá, než se zahřeje," říká Zbyněk Sedlář.

Tak můžeme vyjet.

autor: pgj
Spustit audio