Co dělali pražští policisté při sněhové kalamitě?

2. prosinec 2010 13:00

Doprava v našem hlavním městě kolabovala už včera večer a ani teď nejsou silnice ještě plně sjízdné. Navíc na mnoha cestách stojí kamióny, které zablokovaly hlavní tahy. Po Jižní spojce směrem na Černý Most stojí nákladní auta dokonce na levé i pravé straně silnice. Jak je to možné? Proč nezůstala stát pouze v pravém jízdním pruhu, aby zachovala průjezdnost?

Jejich řidiči totiž měli pocit, že projedou. Jenže to se nestalo. „Někteří řidiči kamiónové dopravy stáli při pravé straně vozovky a jiní se je snažili objet levým pruhem. Pokud policie byla na místě, tak tyto přestupky pokutovala, ale za vzniklé situace to šlo velmi těžko. Snažili jsme se, aby se udržela průjezdnost silnic. Dnes jsme proto nasadili vrtulník, který se zaměřuje na řidiče nákladní dopravy, kteří právě porušují předpisy. Viníci se buď oznámí správnímu orgánu, nebo se přestupek vyřeší v blokovém řízení,“ vysvětluje šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula.

Policistů bylo včera večer v terénu více než obvykle. „Dá se říct, že jsme měli v provozu deset aut, což je ve srovnání s běžným výkonem služby o osm vozů víc. Dále byl zesílen výkon služby kolegů z dopravních nehod. Posílení bylo dostatečné, protože jakmile byla dopravní nehoda ohlášena, police vyjížděla na místo.“

Od včerejška do dnešních devíti hodin řešili policisté v hlavním městě 153 nehod a je alarmující, že od patnácti z nich řidiči ujeli. Pozitivem snad může být jen to, že většina aut měla zimní pneumatiky. Také kamióny měly většinou zimní výbavu, přesto vinou nepřetržitého sněžení prostě nemohly projet.

„Jednalo se hlavně o Jižní spojku. Velké problémy byly na Pražském okruhu, kde jsme omezovali provoz a snažili se preferovat individuální dopravu a integrovaný záchranný systém. Největší problémy nám dělala kamiónová doprava, přičemž nejvíc komplikovaná je situace na Jižní a Štěrboholské spojce směrem na Černý Most.“

Řídit dopravu nebylo jednoduché, zvlášť když během noci bylo na celou Prahu jen asi 35 dopravních policistů, byť je to číslo výrazně vyšší než obvykle. Naproti tomu strážníků se v ulicích metropole pohybovalo podstatně víc – bylo jich 260. Jenže ti řídit dopravu nemohou, a to ani v krizové situaci.

„Samotného řízení dopravy se strážníci účastnit nemohou, protože tomu brání legislativní důvody. Ovšem máte pravdu, že pokud by městští strážníci měli širší pravomoci v oblasti dopravy v době krize, mohli by pomoct víc, ale my se snažíme pomáhat spíš v rámci technických a personálních možností – například vytlačit uvíznutá auta, vytáhnout zapadnutá auta z příkopu nebo pomáhat chodcům u přechodu,“ říká náměstek městské policie Pavel Klema.

I když Praze výrazně pomohlo zprovoznění jihozápadní části Pražského okruhu, doprava v metropoli bude stále hodně záviset na chování řidičů kamiónů. Pokud zablokují jen jeden pruh Jižní spojky, pak mají šanci, že i oni budou dřív pokračovat ve své cestě.

autor: evk
Spustit audio