Co dělat při nehodě nebo poruše?
Sedíte si pěkně v klidu za volantem anebo v kabině auta a spokojeně ukrajujete kusy ze své plánované cesty? To se máte, a my vám to přejeme, ovšem zároveň máme pro vás jednu ne moc příjemnou otázku. Co byste dělali, kdyby se najednou na přístrojové desce rozsvítilo červené světlo, které většinou oznamuje, že se děje něco neobvyklého a že je zřejmě čas zastavit? Jak postupovat v případě poruchy nebo odstavení auta?
Když jsme na cestě a najednou se stane něco nepříjemného, něco praskne, nebo do nás někdo narazí, dostaneme smyk a tak dále, je to pro většinu z nás stres. Odborník z Ministerstva vnitra, Tomáš Koníček, nejvíc ze všeho doporučuje zachovat klid.
"Nejdůležitější věc je zachovat klid, protože je to určitý šok pro řidiče i cestující. Potom ale musíme rychle reagovat, vypnout motor a označit vozidlo podle způsobu upraveném v dopravních předpisech."
Ještě než budeme pokračovat v dalších tipech při problémech, zaměřme se s Pavlem Strapkou z Global Assistance na označení auta: "Musíme vzít výstražný trojúhelník a umístit ho minimálně 50 metrů před vozidlo, na dálnici je to 100 metrů, a potom bychom se měli od vozu vzdálit, abychom nestáli na vozovce. Může se totiž stát, že by do vás mohl ještě někdo nabourat."
A Tomáš Koníček doplňuje: "Místo nehody bychom měli zajistit pomocí trojúhelníku a než ho nainstalujeme do patřičné vzdálenosti, měli bychom pustit varovná světla případně jiné reflexní označení vozu."
Pokud je to samozřejmě možné, když tedy jde jen o nějakou lehčí poruchu, menší nehodu nebo výměnu kola, tedy pokud je to možné, čekáme na pomoc, případně opravujme na bezpečném místě a samozřejmě v reflexivní vestě.
"Přestože není v povinné výbavě, určitě se vyplatí a oblečení reflexní vesty vám může zachránit život."
Připomínáme, že na rozdíl od jiných zemí jsou u nás reflexivní vesty povinou výbavou jen firemních aut.
"Znáte ten nepříjemný pocit, kdy musíte zastavit kvůli poruše a potřebujete umístit výstražný trojúhelník. Nemluvím o situaci, kdy potřebujete vyměnit kolo ve větru či sněhové vánici. Z toho důvodu jsme vymysleli bezpečnostní deku, která obě dvě činnosti usnadní," říká Drahomír Brzobohatý.
Zmiňovanou dekou se nebalíte, jak by možná někdo při tomto názvu čekal, ale přivřete ji do kufru. Díky odrazovým materiálům a reflexivní barvě pak zvýší šanci, že do vašeho odstaveného auta nikdo nenarazí. Naprostou samozřejmostí, kterou snad ani nemá smysl zdůrazňovat, je, že pokud naše auto stojí kvůli nehodě a ne jen obyčejné poruše, staráme se také o případná zranění svá nebo posádky. Tu se také snažíme dostat pryč od odstaveného auta - stále totiž hrozí, že do nás narazí někdo další. Z praxe pokračuje Pavel Strapko z Global Assistance:
"V dnešním provozu to výjimka není a často se stává, že do odstaveného vozidla, které po nehodě zůstalo státe na vozovce, narazí ještě někdo jiný."
Lépe je riskovat rýmu při čekání na policii, nebo odtahovku, než sedět sice v teplém autě, když stále hrozí, že ho smete některý z ostatních řidičů. Ještě nerozumnější, než sedět v autě, by bylo, pohybovat se kolem něj.
"Je nutné opustit vozovku, hlavně na dálnici, přeskočit svodidla a utéct pryč."
Pokud patříte k obezřetným a zodpovědným řidičům, bude vás také nejspíš zajímat nadstandardní zvýraznění svého vozu, takzvaná AutoBedeka. Její spoluautor Drahomír Brzobohatý popisuje okolnosti jejího vzniku:
"Loni v zimě jsme s kolegou vyměňovali kolo na silnici a během dvou minut nám projíždějící auta kompletně zaházela celý trojúhelník a my jsme rázem byli zcela neoznačeni. Začali jsme přemýšlet, jak se zabezpečit a jak dát přijíždějícím autům najevo, že se něco děje - ve chvíli, kdy už není vidět trojúhelník."
Deku, která je podle autora světovým unikátem, máte za normálních okolností v složenou a suchými zipy přilepenou na začátku kufru tak, aby se v případě potřeby jen během několika vteřin rozvinula, přehodila přes nárazník a zajistila víkem kufru.
"V žádném případě nenahrazuje povinnou výbavu, tedy trojúhelník, ale skvěle ho doplňuje. Má větší plochu a je také umístěn výš v zorném poli přijíždějících řidičů."
Bohužel, masovému rozšíření mezi nám řidiči asi bude bránit vyšší cena. Na rozdíl od reflexivních vest, který přijdou řekněme na tři stovky, je na tuto deku potřeba asi 1200. A to dá za preventivní opatření jen opravdu málokdo, jak podotýká to Pavel Strapko z Global Assistance:
"Porucha nebo nehoda se stane jednou nebo dvakrát do deseti let, takže by se to asi nevyplatilo. Nicméně, na bezpečnost musíme dbát."