Co projede SUV a co Crossover?

27. červenec 2008 13:00

V posledních letech si lidé stále častěji pořizují auta, která jsou více či méně upravena pro jízdu v terénu. Mnozí z nich pak ale nevědí, co si s nimi mohou dovolit a co jejich auto zvládne. Právě proto jsme se na ně dnes zaměřili.

Pomiňme teď auta, která se jako terénní opravdu jen tváří. Typickým příkladem může být Roomster Scout, který nemá ani zvýšenou světlou výšku, ani pohon všech kol, pouze dostal efektní plastové doplňky. Do lehkého terénu jsou určeny stále oblíbenější takzvané crossovery, jejich typický zástupcem je například Audi Allroad nebo Volvo XC 70. Taková auta si pořizují ti, kteří jezdí například často na hory nebo se potřebují dostat například k chatě, k níž vede pouze nezpevněná cesta.

"Crossover má v převážné většině připojitelný pohon zadní nápravy. To se ale děje v takové rychlosti, že běžný uživatel to ani nezaregistruje," vysvětluje Martin Milota z Jeepu.

Dále je tady velmi rozšířená kategorie aut pro volný čas, takzvaná SUV. Ta už se více blíží terénním autům a mají i vyšší světlou výšku než crossover. Typickými představiteli jsou například Volkswagen Touareg, Land Rover Freelander, Kia Sportage, ale také třeba Mercedes-Benz M, a řada dalších.

"Hranice mezi SUV a terénním autem je velmi těžko specifikovatelná. Řekl bych, že pokud je SUV dobře vybaveno trakčními prvky, tak ve spojení se zkušeným řidičem je možné pustit se do takového terénu, pro který by jiný uživatel volil terénní vůz. Podvozkové skupiny a technika SUV ale více trpí v porovnání s čistě terénním autem vybaveným podvozkovým rámem, redukcí, uzávěrkami diferenciálu apod."

Ale to bychom se dostali do velmi těžkého terénu, kam se vydávají opravdoví nadšenci. Ale i pro laika má jízda na nezpevněném povrchu svá specifika.

"Motory jsou tak dimenzované, že na kluzkém povrchu jsou schopny protočit všechna čtyři kola. S plynovým pedálem je proto potřeba pracovat velmi opatrně a plynule přidávat plyn. Teprve ve chvíli, kdy jsme si vědomi nutnosti použití dynamiky vozu, musíme zasáhnout silou ve spojení s plynem, aby auto někam doklouzalo. Ovšem to je až krajní varianta."

Jízda v terénu

Při pořizování auta do terénu bychom neměli zanedbat mimo jiné volbu převodovky.

"Čím těžší je terénní auto, tím vhodnější je automatická převodovka. Ta totiž vymaže přechod mezi jednotlivými rychlostními stupni a vůz potom v terénu nezaváhá. Pro běžného uživatele je to také záruka příjemného zážitku při pohybu v terénu. Manuál bych viděl jako takovou vyšší školu offroadu pro nadšence nebo pro pracovní použití."

Ale to už je zase jiná písnička.

autor: pgj
Spustit audio