Co se stihne opravit letos na D1?

19. červen 2012 13:02

Už od jara se původně mělo pracovat na modernizaci dálnice D1, jenže prázdniny za dveřmi a ještě se ani nekoplo. A nejen to, už podruhé se posunul termín přihlášek do výběrového řízení na zhotovitele, tedy firmu, která rekonstrukci provede.

Bude se tedy letos vůbec na D1 něco dít? Nebude nakonec náročná rekonstrukce probíhat i v zimě? To naštěstí nehrozí, přestože je stará brněnská dálnice na mnoha místech v havarijním stavu. Stavět se dá jen za vhodného počasí a navíc provoz na naší klíčové dálnici je v zimě složitý i bez uzavírek.

„Po dobu zimního období musíme zachovat možnost provádět zimní údržbu, takže nemůžeme omezovat dopravu. Zima na Vysočině bývá tuhá, proto v zimním období nebudou žádná dopravní omezení,“ slibuje vládní zmocněnec pro dálnici D1 Jiří Švorc, přestože vůbec není jasné, kdy se vlastně s modernizací začne.

Vinou neustále zpřesňujících podmínek výběrového řízení na zhotovitele je před námi už třetí termín podání přihlášek. Doufejme, že 16. červenec je i tím posledním. Potom totiž ještě skoro tři měsíce trvá, než je možné podepsat smlouvu a následně začít pracovat. Samotné řidiče to však vůbec nepřekvapuje.

V místě uzavírek by měly zůstat dva pruhy pro každý směr

Co se tedy letos vůbec dá stihnout, když smlouva se stavební firmou může být podepsána nejdříve v říjnu? Na začátku podzimního počasí se paradoxně můžeme dočkat nejsložitější etapy, během které bude v každém směru jen jeden jízdní pruh.

„V úplném začátku bude například nutné zbourat přemostění přes dálnici. Po technologické stránce není možné tyto demoliční práce provést jinak než uzavřením jedné poloviny dálnice. V této etapě tedy zůstanou zachovány tři, možná pouze dva jízdní pruhy a to bude problém. Nebude to však trvat dlouho, jen v řádu dnů. Potom by po celou dobu uzavírky měl být zachován jízdní režim ve čtyřech pruzích,“ popisuje Švorc. Levé pruhy budou sice pouze dvoumetrové, ale pořád je to lepší, než kdyby tam byl jen jeden.

Poté, kdy budou zbourány mostní konstrukce, dojde na jedné polovině dálnice k rozšíření jízdního pásu o 75 centimetrů. Je otázkou, jestli se to stihne ještě na podzim, nebo až na jaře. Jisté je, že samotné bourání dálnice a výstavba nového podloží a koberce začne až příští rok. Získat stavební povolení na prvních pět úseků by neměl být problém – Ředitelství silnic a dálnic se dohodlo i s majitelem motorestu U rybiček, který za postavení nové příjezdové cesty dá souhlas ke stavebnímu řízení.

Dvojí odložení výběrového řízení podle Jiřího Švorce může mít i jeden pozitivní efekt. Konečná cena za modernizaci může být výrazně nižší než původně plánovaných 28 miliard. „V tuto chvíli máme celou řadu signálů, že díky nedostatku práce by výsledná cena mohla být výrazně nižší než projektová cena uvedená v rozpočtu,“ uzavírá. Nezbývá než se nechat překvapit, kdy a za kolik bude D1 vypadat jako moderní evropská dálnice.

autor: evk
Spustit audio