Co si připravil podzim pro motorkáře?
Motorkáři si užívají prodlouženou sezónu, počasí jim zatím opravdu přálo. Meteorologové ale slibují změnu. Také už bylo načase. S příchodem podzimního počasí bychom měli změnit i chování na silnici. Zvlášť to platí právě pro motorkáře. Přece jen se motorka chová jinak na vozovce po letní bouřce než po podzimním dešti. Ovšem je tu spousta dalších nebezpečí, které podzim na motorkáře a nejenom na ně připravil.
Pro někoho znamená konec motorkářské sezony první sníh, pro toho opatrnějšího stačí k zazimování motorky moment, kdy teplota klesne pod deset stupňů. Něco na tom je. Nižší podzimní teploty totiž výrazně mění jízdní vlastnosti motorky bohužel k horšímu. Jednoduše řečeno, na mokré silnici to na podzim prostě klouže víc než po dešti v létě.
"Je to úplně něco jiného. Základem je rozdílná teplota - pokud se pohybuje kolem sedmi nebo osmi stupňů Celsia, prudce vjedete do zatáčky a položíte to, jak se říká, na stupačku, musíte počítat s tím, že pneumatika už nedrží, tak jako v létě. Musíte jet pomaleji," potvrzuje instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor. U aut řešíme změnu ročního období přezutím na měkčí zimní pneumatiky. U motorky je to problém. Základem je tak víc než dobrý vzorek.
Dalším klasicky podzimním nebezpečím je větší pohyb traktorů a zemědělských strojů při sklizni. Zkuste si představit situaci, kdy projíždíte silnicí třetí třídy, když v tom vás v zatáčce překvapí traktor právě vyjíždějící z pole. Začnete prudce brzdit, snažíte se mu vyhnout, ale na vozovce je zrovna kluzké bláto. "Na to je také třeba dávat dobrý pozor. Nákladní auta se teď v době sklizně hodně pohybují po silnici a nechávají na ní zeminu z polí. Ta v kombinaci s mokrou vozovkou vytvoří kluzké bláto, které je pro motorkáře dost nebezpečné. V autě vás jen vystraší, ale na motorce to může skončit i pádem a dalším neštěstím," vysvětluje Jan Faktor.
Několik desítek nehod způsobí na podzim smyk na spadaném namoklém listí. Víc to klouže snad už jen na ledě.
"Už samotné suché listí klouže a namoklé je daleko nebezpečnější. Stejné je to i s jehličím. Proto je v tomto ročním období třeba mít na paměti to, že pokud vjedu do lesa, musím sundat ruku z plynu," radí ze zkušenosti Faktor.
K podzimu patří také ranní mlhy. Záleží samozřejmě na tom, jak je mlha hustá. Když už je taková, že by z ní měl radost i Rákosníček, na motorce raději nejezděte. Motorky nemají mlhovky.
"Mlhovky se přes den používají hlavně k tomu, aby byl člověk viděn, ne aby viděl. A to je na motorce bez mlhových světel problém, protože pokud někdo vjede do mlhy, uvidí ji na poslední chvíli. Proto je důležité myslet na to, že jste v mlze špatně vidět. Kdyby potom došlo k nárazu, tak jezdec na motorce, která nemá deformační zóny, by dopadl velmi špatně," uzavírá Jan Faktor.
Přidají-li se k mlhám ještě ranní mrazíky, motorku raději zamkněte a klíčky někam pečlivě schovejte. Nebo alespoň jeďte maximálně opatrně, hlavně na mostech, které promrzají daleko víc než normální silnice.