Co tu dělá ten kamion!

3. červenec 2007 13:40

Prázdné silnice - tak to je sen asi každého motoristy. Většinou bohužel nesplnitelný. A tak si jej alespoň částečně vychutnáváme o víkendech, hlavně těch prázdninových, kdy těžká nákladní vozidla mají v určitých hodinách zákaz jízdy. Jenže jako každé pravidlo má i toto svou výjimku, a tak na silnicích i v těchto "zakázaných časech" potkáváme kamióny. Ne všechny jsou tam ale oprávněně.

Eva Kézrová se proto vydala poslední červnovou neděli s reportážním mikrofonem za policisty, kteří na Jižní Moravě kontrolovali právě nedělní zákaz jízd nákladních aut.

0:00
/
0:00

No vida, co všechno je na našich silnicích možné. Ale pojďme zpátky k víkendovému zákazu jízd nákladních aut. Předvolební sliby politiků hlasitě hovořily o zákazech jízd nákladní dopravy o víkendech po celý rok, jenže v parlamentu pak tyto sliby narazily na nejrůznější lobby ať už dopravců či obchodníků, a tak se zatím stále nic nemění. A podle aktuálních informací na zatím posledním jednání v minulém týdnu také k žádné shodě nedošlo. Nicméně, jsou prázdniny, a tak přece jen dochází k rozšíření zákazu jízd, který jsme premiérově zažili loni. Kdy přesně bychom neměli kamióny na silnicích potkat?

Celkem v 19 víkendových hodinách. Nákladní auta nad 7,5 tuny mají o prázdninách zákaz jízdy po dálnicích a silnicích prvních tříd už v pátek mezi 17 a 21 hodinou, potom v sobotu dopoledne od 7 do 13 a v neděli odpoledne od 13 do 22 hodin.

"Časy jsou zvolené špatně, protože z našeho pohledu začíná rekreační doprava ve 14 hodin v pátek a končí zhruba kolem 19. hodiny. V neděli bych hodnotil rekreační dopravu zhruba od 15. do 21. hodiny. Co se týče soboty, kamionovou dopravu bych pustil, protože hustota osobních vozidel není tak velká," hodnotí poslanecké rozhodnutí policejní komisař Rostislav Plachý.

Už loni se ukázalo, že hlavním problémem je páteční odpoledne. Ve většině okolních států mohou kamióny jezdit, a proto se při cestách ze zahraničí řidiči dostávají do problémů, které však, jak přibližuje jeden z nich, vpodstatě nemohou ovlivnit.

"U nás to nejde takto plánovat. Je to dost závislé na příjezdu na firmu. Pokud přijedu např. do Hamburgu a před vámi je 20 cisteren, tak to si cestu prostě nenaplánujete. Když jsme na jeden den objednáni na nakládku a potom se čeká až do večera, tak už se nestíhá nic a člověk se kvůli tomu i nemůže dostat domů."

A právě proto jsme o loňských prázdninách mohli být svědky beznadějně přeplněných parkovišť pro nákladní auta, která často stála i v odstavných pruzích před nimi. Podobné to může být i letos, protože počet parkovacích ploch pro kamióny se podle Martina Felixe ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia příliš nezvyšuje.

"Jsme si vědomi toho, že vybudovat odstavné plochy podél dálnic je velmi nákladné. Jestliže stát požaduje po řidičích, aby dodržovali určité zákony, tak jim to musí také umožnit."

Všechna nákladní auta ale v době zákazu jízd nemusí stát, jak potvrzuje Karel Hron z Ministerstva dopravy. Existuje 13 zákonných výjimek, kdy řidiči mohou se svými vozy jet.

"Mezi nimi je například přeprava živých zvířat, jízda vozidel při živelné pohromě, autoškoly, některé druhy převozu potravin a oprava, údržba a výstavba pozemních komunikacích. Řidič musí policistovi doložit, že se opravdu jedná o tuto přepravu - objednávka a dodací list."

Nepotřebuje tedy speciální povolení. Ale i ta se vydávají - zhruba tisíc ročně - a žádají je firmy, převážející zboží, na něž se nevztahují zákonné výjimky, anebo třeba organizátoři nejrůznějších kulturních a sportovních akcí. Ovšem nejčastějšími žadately jsou obchodní řetězce, a i když se snaží využít nejrůznějších cestiček, podle Karla Hrona nejsou stoprocentně úspěšné.

"Zdaleka ne. Tyto firmy žádají o povolení pro vozidla svých dopravců v řádu v desítek i stovek žádostí. Snažíme se tato povolení redukovat a posuzovat tak, abychom v žádosti našli patřičný důvod. Když nějaká povolení dáme, tak jejich počty se pohybují maximálně v řádu několika desítek."

autor: evk
Spustit audio