Co umí radar?

19. květen 2008 13:00

Radary a kamerové systémy mají zřejmě při kontrole dodržování pravidel svůj význam. Například v našem hlavním městě, kde je nainstalováno 25 radarů, bylo letos zaregistrováno o 30 procent méně přestupků než před rokem. Ostatně je to vidět i na silnicích - tam, kde jsou radary, jezdí většina řidičů předpisovou rychlostí. Proto nás zajímalo, jestli tato zařízení umí rozpoznat i jiné přestupky.

Především je třeba říct, že kdo z řidičů by chtěl spoléhat na nedávné soudní rozhodnutí, podle kterého je měření rychlosti soukromou firmou neplatné, pak by měl vědět, že takových radarů je u nás velmi málo.

"Zařízení pronajímáme jednotlivým městům v rámci projektu Bezpečná města. Město si potom se zařízením disponuje samo prostřednictvím obecní nebo městské policie," vysvětluje Radim Chyba z firmy Czech radar, která do desítky českých měst dodává radary monitorující rychlost a průjezd na červenou.

Když řidič přejede smyčku zabudovanou v silnici rychleji než je povoleno, je vyfotografován a následně předvolán k podání vysvětlení. Uměly by ale tyto radary i něco víc? Třeba odhalit telefonujícího nebo nesvítícího řidiče?

"Z toho by se v podstatě stal kamerový systém, který by nepřetržitě 24 hodin nahrával a pořizoval data. To v současné době nevidím jako průchozí jak z hlediska technického, tak legislativního."

Naproti tomu policejní kamerové systémy, které měří úsekovou rychlost, tyto a mnohé další přestupky registrují. Potvrzuje to i šéf pražských dopraváků Pavel Švrčula.

"Zaznamenáno to je. Kamera snímá celou jízdu vozidla, takže může zachytit i řidiče nákladního vozidla, který nejede v pravém pruhu. Teď se pracuje na programu, který by dokázal oddělit přestupky související s překročením povolené rychlosti od ostatních."

Jinými slovy, technika dokáže to, co člověk naprogramuje. I Czech radar se chce zaměřit na nákladní dopravu. Už začátkem února nainstaloval ve středočeských Zlatníkách vážící stanici fungující v podstatě na stejném principu jako radar se smyčkou. Do měsíce by měla být dokončena nezbytná homologace a poté by mohlo být vážení používáno v praxi. Středočeský kraj už dal najevo, že má o tento systém zájem, protože tudy jezdí hodně přetížených kamiónů. Ovšem podle náměstka hejtmana Karla Vyšehradského nastal jeden zásadní problém.

"Pokuty za překračování těchto limitů, ať už rychlostních nebo váhových, smějí vybírat pouze orgány činné v celním řízení, nikoliv městská policie. To je ale značný problém, protože my jsme předpokládali, že i výtěžnost z podobných překročení půjde na vrub zřizovatele, tedy Středočeského kraje."

Řidiči přetížených nákladních aut se tak zatím mohou obávat pouze policistů a celníků s mobilními vahami. Naproti tomu radarové systémy sice chrlí tisíce fotografií dopravních přestupků, ale je jasné, že všechny se vzhledem k nízkému počtu úředníků nedají zpracovat. Rozhodně však není dobré spoléhat na to, že mezi nimi bude zrovna i ten váš.

autor: evk
Spustit audio