Co zpomaluje sanitky?
Už jsme na ten zvuk tak zvyklí, že jej mnohdy ani nevnímáme. A to je bohužel chyba. Sanitky, hasičské a policejní vozy zapínají majáky a houkačky právě proto, aby se dostaly co nejrychleji k případu a my řidiči osobních aut bychom měli rychle a hlavně správně uhýbat tak, aby tato záchranná vozidla projela co nejplynuleji.
Určitě to zažil skoro každý řidič, jede po silnici anebo popojíždí městskou kolonou, když se náhle odněkud vynoří známý zvuk sirény. Ihned se začíná rozhlížet do všech zrcátek, odkud se sanitka či hasičský vůz vynoří. Zvuk houkačky ale neprovází celou jejich cestu, a to z ryze praktických důvodů.
"Zaměstnanci to odmítají kvůli tomu, že je z toho bolí hlava. Proto je u nových vozidel záchranných složek siréna umístěna do motorového prostoru. Za druhé nám chodí stížnosti, že houkající sanitky ruší spící obyvatele Prahy. A v neposlední řadě máme problém s průjezdností. Jízda se zapnutou sirénou v Praze je velmi specifická, protože zvuk sirény se rozléhá a řidiči vlastně pořádně neví, odkud sanitka přijíždí," vysvětluje ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz.
Co je v té chvíli dobré udělat nám poradí jeden z řidičů záchranky David Šteindl.
"Když o nás řidiči ví, tak by to měli dát vědět. Nejlepší je zapnout blinkr nebo varovná světla a zajet ke straně."
Ovšem to není vždycky tak jednoduché. Největším problémem podle Schwarze nejsou neukáznění řidiči.
"Největší problém je ucpaná doprava a nemožnost uhnout. Neochotných řidičů je maximálně 5 procent, to není až tak velký problém. Horší je hustá doprava a kolony, ve kterých nemají kam uhnout."
Paradoxně velkou komplikací jsou pro projíždějící sanitky a policejní vozy prvky preference městské hromadné dopravy.
"Jsou to například bílé obrubníčky a travnaté tramvajové pásy, po kterých už nemůže jezdit. To nám velmi zkomplikovalo situaci, a proto preferujeme pro lékaře terénní vozy, aby měli možnost tyto překážky překonat."
Pro sanitní vozy nejsou výhodou ani takzvané inteligentní křižovatky, které jsou schopny regulovat průjezdnost křižovatkou, bohužel jen v pevně naprogramovaném režimu. Problémem jsou ale pochopitelně i řidiči, kteří se takzvaně pověsí za houkající záchranku a snaží se díky ní projet kolonou rychleji.
"Naši řidiči to nemají rádi, protože takové chování ostatních řidičů je velmi rizikové. Vystavují nejen sebe a okolí, ale také posádku sanitního vozu riziku dopravní nehody. My to nepodporujeme, ale sami s tím nemůžeme nic dělat. To by měla řešit policie."
Zákon sice ukládá řidičům povinnost vytvoření pruhu pro záchranku uprostřed mezi levým a pravým jízdním pruhem, ale někdy je lepší dívat se kolem se.
"Řidiči by měli vždy uhýbat na tu stranu, kam uhýbá vůz před nimi. Nejhorší je situace, kdy každý uhne na jinou stranu, protože potom není kudy projet."
Obyčejný selský rozum je totiž občas nad všechny zákony.