Čtyři roky a dost!

26. říjen 2009 13:01

Už loňská zima naznačila, že většina našich řidičů pochopila důležitost zimních pneumatik v zimním období. A to nemusí ani sněžit. Je dobře, že přezouváme, jenže není tak úplně jedno, na co přezouváme. Důležitá je pochopitelně hloubka vzorku, ale podceňovat bychom neměli ani stáří pneumatiky. Po čtyřech letech bychom zimní pneumatiku měli už vyřadit a svým způsobem je úplně jedno, kolik kilometrů jsme na ní ujeli.

"Pneumatika do tří až pěti let věku má stále dobré vlastnosti - je adhezní, dokáže se prohřát, pohybuje se a dokáže si sama čistit vzorek. Ze zkušenosti vím, že přestože mají pneumatiky najeto málo kilometrů, ale jsou staré například deset let, tak zvlášť u nákladních aut už vůbec nemají vlastnosti žádné pneumatiky, natož zimní," nekompromisně říká odborník na bezpečnou jízdu Jiří Patera.

Jeho slova ze svých zkušeností rallyového jezdce potvrzuje i Jan Kopecký: "Mám zkušenosti hlavně ze závodů na sněhu. Vím, jaký je rozdíl mezi novou, mírně jetou a starou pneumatikou. Přestože na první pohled může vypadat jako nová, zdání klame. Pneumatiky stárnou. Doporučoval bych je po čtyřech letech určitě vyměnit."

V čem je vlastně problém? Proč mají zimní pneumatiky nižší životnost než letní?

"Tím, že pneumatika je měkčí, má kratší životnost než letní. Je to samozřejmě otázka váhy vozidla, způsobu jízdy a dalších vlivů, ale dnes se vyrábějí pneumatiky, se kterými najedete 30 nebo 40 tisíc kilometrů a není s nimi žádný problém," vysvětluje Radek Pipek z Auto Jarov.

Jen se to musí stihnout za zhruba čtyři sezóny. Zákon však při stanovení definice dobré zimní pneumatiky hovoří pouze o vzorku, který by neměl být nižší než 4 milimetry. Proč bychom se tedy neměli příliš spoléhat na pětiletou zimní pneumatiku, byť se šestimilimetrovým dezénem?

"Vlastnosti zimních pneumatik, ve kterých je obsažen přírodní kaučuk a silika, se vytrácejí a s tím se ztrácí schopnost adheze a pružnosti. Jestliže je pneumatika stará, zpuchřelá, nepřilne tolik k vozovce a prodlouží brzdnou dráhu. V zatáčce se bude adheze snižovat a ke smyku mám mnohem blíž než s novými pneumatikami," popisuje Jiří Patera.

Jinými slovy, na pěti- a víceletých zimních pneumatikách se daleko dřív můžeme dostat do kritické situace.

"Stará pneumatika se určitě chová jinak. Mnohdy vám nová pomůže k pěti, deseti metrům, které vám mohou zachránit život. Když si to potom člověk spočítá, určitě se to vyplatí," vysvětluje Jan Kopecký.

Tak na to myslete, až budete přezouvat auto na zimu.

autor: evk
Spustit audio