Čtyřkolku nechte hrabat

8. prosinec 2010 13:01

Sníh a mráz každoročně zvýší zájem o auta s pohonem všech kol. Lidé, kteří uvažují o koupi auta, se chtějí napříště vyhnout nepříjemným zážitkům spojeným s obyčejným vyhrabáním se z parkoviště nebo nemožnosti se rozjet do kopce. Jenže koupit auto s pohonem všech kol je složitější.

V posledních dnech jsme měli možnost vidět na silnicích úplně banální situace, které však pro řidiče aut s jednou poháněnou nápravou – ať už přední nebo zadní – neskončily úplně slavně. Například ráno zaparkujete před kanceláří, ale odpoledne už nemůžete překonat bariéru, kterou vám tam nahrnuli silničáři. Kola se zoufale hrabou, motor kvílí, spojka se pálí, ale auto se ani nehne. Čtyřkolky se vlivem těchto zážitků teď prodávají zdaleka nejlépe za celý rok.

„Zvýšený zájem, obzvlášť se spadem prvního sněhu, je opravdu znát,“ potvrzuje ze své praxe Aleš Zich ze společnosti AutoAZ Consulting.

Zatímco u nového auta je pohon všech kol záležitostí jen vyšší pořizovací ceny, na trhu s ojetinami musíte i zvýšit svou pozornost, protože jak známo, čím je auto složitější, tím komplikovanější a dražší budou jeho opravy. Proto byste si čtyřkolku měli před nákupem opravdu důkladně prověřit.

„Při testování vozidla s pohonem všech kol je ideální vjet na kluzkou cestu, která vede do kopce, zastavit a zkusit se razantně rozjet. Tím můžete zjistit, zda zabírají všechna kola a zda vše funguje, jak má.“

Když se specialisty na nákup ojetých aut zeptáte na auta, před kterými by varoval pro jejich nespolehlivost nebo servisní náročnost, zamyslí se a pak to vezme z opačné strany:

„Nejspolehlivější systém pohonu všech kol má automobilka Subaru. Většina ostatních vozidel i typu SUV má pohon všech kol připojitelný, nejčastěji systémem Haldex, který je poměrně spolehlivý. Je vhodné si tento systém vyzkoušet, protože přece jen není dimenzován na vysokou zátěž, ale slouží pouze jako doplněk pro jízdu na silnici.“

Pokud tedy někdo trápil v terénu octavii 4x4, může haldex poškodit. Poznáte to tak, že se zadní kola po prokluzu předních nepřipojí vůbec, nebo s velkou prodlevou.

„Tato situace nebývá častá. Většinou systém buď funguje, nebo ne. Spíš dochází k mechanickému poškozování související s částí typu úhlové rozvodovkou a podobně vlivem funkčnosti systému. Ten totiž připojuje druhou nápravu až po prokluzu hnací nápravy, a kvůli tomu dostanou zbylé součásti velký ráz.“

Takže auto s pohonem všech kol nesmí nijak podezřele škubat nebo cukat. A co servisní nároky a náklady? „Pokud systém Haldex funguje, mění se pouze olej u spojky, která připojuje druhou nápravu, ale jinak je bezúdržbový,“ uzavírá Aleš Zich.

A tím se vracíme zpátky na začátek – pokud se autu systém pohonu všech kol porouchá, je oprava zpravidla finančně náročná. Negativem těchto typů aut se stálým pohonem všech kol bývá také horší mrštnost a vyšší spotřeba daná hmotností vozu.

autor: pek
Spustit audio