Dálniční policie není Kobra 11
Může se to zdát neuvěřitelné, ale je to tak - statistika nelže. Z více než 160 000 loňských nehod se pouhá dvě a půl procenta stala na našich dálnicích. Stejně tak počet mrtvých se pohybuje pouze kolem tří procent, loni se na dálnicích zabilo 29 lidí. A přesto se o těchto nehodách hodně mluví - vzhledem k vysoké frekvenci aut totiž rychle narůstají kolony a dálnice stojí. A právě proto má každá tato rychloproudá silnice svou dálniční policii.
Práce dálniční policie má totiž svá specifika, jak potvrzuje Miluše Koubová z dálničního oddělení Poříčany na hradecké D11.
"Rozhodně je to náročné na soubor znalostí, které musí mít policista dálničního oddělení, neboť obsahuje veškeré spektrum policejní činnosti - jak dopravní policie, tak obvodních oddělení, i služby kriminální policie."
Jinými slovy, když vám vykradou auto na benzínce, přijede dálniční policie. Zároveň ale kontroluje i dopravní přestupky stejně jako vyšetřuje nehody. A to někdy bývá nebezpečné i pro samotné policisty, podle Jiřího Hušáka chybí větší ohleduplnost ostatních řidičů.
"Snaží se přejet do levého pruhu, když si toho včas všimnou, ale většinou to nevnímají a projedou kolem nás v plné rychlosti. Když takhle projede nákladní vozidlo, ale také osobní nebo dodávka, tlaková vlna je dost silná a s vámi to zahýbe."
Ještě před pár lety dělala všechna oddělení dálniční policie v podstatě stejnou práci. Teď je situace jiná, protože na dálnicích přibyly tunely. Už jsou čtyři.
"Není možné, aby všichni dělali všechno, musí tu být určitá specializace činností. Slouží dvanáctihodinové služby na monitorovacích zařízeních, aby byla nepřetržitě zajištěna bezpečnost provozu v dálničních tunelech," ví František Rainner, šéf dálničního oddělení Řehlovice na D8, pod které spadají i tunely Panenská-Libouchec. Ty hlídá speciální tunelová hlídka.
"Ta se pohybuje pouze v prostoru dálničních tunelů. Osvědčila se, protože už několikrát zabránila kolizní situaci nebo velkému problému - například jízdě kamiónu v protisměrné tunelové troubě nebo požáru nákladního automobilu, který uhasila dálniční hlídka."
Navíc díky 120 kamerám a nepřetržitému monitoringu tunelů, kde slouží dvoučlenná hlídka, například Jiří Štoch, mohou policisté v několika minutách reagovat na rizikovou situaci.
"Na základě zvolení rožimu, tak se automaticky překlápějí všechny dopravní značky v závislosti na sobě. Pokud zvolíme režim, aby vozidlo jelo pouze v pravém jízdním pruhu, tak v tom okamžiku se rychlosti nastavené na 80 km/h se snižují na 60 km/h."
Jednotlivá dálniční oddělení teď dostala rychlé passaty v civilních barvách, díky kterým mohou zasahovat i proti agresivním řidičům přímo na dálnici. Vyškoleno je tolik policistů, aby toto auto jezdilo po dálnici stále. A jak říká jeden z jeho řidičů Karel Sojka, umí toho dost: "Když nás někdo předjede, je možnost přepnout do sportovního režimu a potom je zátah motoru opravdu velký. Viníci si tak mohou být jistí, že je za pár sekund dojedeme."