Další části Pražského okruhu nejdřív za šest let

21. září 2010 13:02

D1–Vestec, Vestec–Lahovice a Lahovice–Slivenec. To jsou tři části Pražského okruhu, které byly včera slavnostně otevřeny a dnes už slouží veřejnosti. Už první hodiny po otevření ukázaly, jak významně ulehčily dopravě přes přetížený Barrandovský most.

Městský okruh tvoří celkem jedenáct částí, čtyři byly hotové, tři se nově otevřely a ještě čtyři zbývají. Nabízí se tedy otázka, kdy bude okruh dokončen? V první řadě, jako vždy, jde o peníze. Okruh Prahy je však natolik důležitý, že tady se jedná na nejvyšší úrovni.

„Na poradě ekonomických ministrů na toto téma byla řeč už dvakrát. Nyní překládáme aktualizovaný návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, kde se s výstavbou počítá. Na prozrazování detailů je příliš brzy minimálně do doby, než dokument projde vládou,“ slibuje a vysvětluje ministr dopravy Vít Bárta.

Přesto už nyní je jasné, na kterém úseku nás tlačí bota nejvíce. „Propojení dálnice D1 s D11. To je část okruhu, která končí v Běchovicích a která definitivně vyřeší tranzitní dopravu mezi rychlostní R10 od Mladé Boleslavi a D11 od Hradce Králové k dálnici D1 na Brno a D5 na Plzeň,“ konstatuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.

To by vyřešilo i problémy, které se v souvislosti s odvedením kamiónové dopravy z Barrandovského mostu na nově vybudovaném úseku okruhu začínají objevovat ze strany dopravců.

„Tato část Pražského okruhu není z technického hlediska tak složitá jako právě nově otevřená část. Je tam sice několik tunelů a mostních objektů, ale nemusíme překonávat zásadní vodní toky. Také neočekáváme tak velký odpor občanských sdružení ani složité majetkoprávní vypořádání.“

Vše tedy zní takřka ideálně. „Ideální to rozhodně není. První problém, který musíme bezodkladně řešit, jsou majetkoprávní vztahy na připojení Pražského okruhu na dálnici D1. Křižovatka, která v těchto místech bude umístěna, totiž nebude navazovat na nově otevřený okruh nebo na plánovanou další část.“

Zatím se stále pohybujeme v teoretické rovině. A stavba se teprve připravuje. „Samotná realizace této části by měla být zahájena v průběhu dvou nebo tří let.“

Ovšem pak je tady ještě samotná výstavba. „Pokud by nenastaly žádné komplikace ať už z hlediska majetkoprávního, tak z hlediska přípravy nebo zadání stavby, měla by to být otázka šesti let,“ uzavírá Jiří Švorc.

Jenže to jsou jen kdyby. Ideálně bychom se tedy po nových úsecích mohli svézt okolo roku 2020. A to ještě nebyla řeč o severním obchvatu, kde jsou problémy především v okolí Suchdola. Dokončení celého okruhu se tedy možná dočkáme spíše až okolo roku 2030. To už mi bude sedmdesát...Co vám?

autor: pgj
Spustit audio