Denní světlo i v noci

3. červenec 2007 13:04

Někdo svítí, jiný ne. Jenže, už přes rok platí povinnost svítit po celý den. Mimochodem, nesvícení je třetím nejčastějším důvodem pro zápis bodů do karty řidiče. Můžeme o této povinnosti diskutovat, můžeme o ní polemizovat, můžeme s ní souhlasit, ale i nesouhlasit. Ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat. Svícení je zkrátka povinné. A proto si v dnešním autoservisu posvítíme na xenonová světla.

Mnozí majitelé moderních aut mají xenonové světlomety, které lze navíc naprogramovat tak, že se rozsvěcí automaticky. Říkají si, že mají vyhráno: oni rozsvítit nezapomenou. To sice ne. Ale měli by mít na paměti, že nejsou na silnicích sami. Začněme ale výhodami xenonů. Jednou z nich je dvaapůlkrát vyšší výkon oproti halogenové žárovce, a to při přibližně dvoutřetinové spotřebě.

"Jestliže mám u běžného halogenového světlometu žárovku o příkonu 55 W, tak nyní vystačím s výbojkou, která má příkon 35 W plus asi 7 W na řídicí jednotku. Celkový příkon světlometu je 42 W," konstatuje Bohumil Štícha z Helly.

Další výhodou je komfort pro řidiče..

"Barva světla se velmi podobá dennímu světlu. Světlo z xenonového světlometu má přibližně stejnou barevnou teplotu, takže pro lidské oko je řízení při světlo xenonových světlometů komfortnější a příjemnější."

Největší nevýhodou xenonových světel je samozřejmě jejich cena, ale nejen to. Protože jde o složité technické zařízení, smějí být používány pouze s automatickou regulací výšky světel.

"Automatická regulace sklonu světlometů mi zajišťuje to, že pokud se auto naloží nějakým nákladem, tak se světla vždy vyrovnají do bezpečné úrovně pro provoz na silnici."

Musí být také vybaveny ostřikovači světel, a to především s ohledem na ostatní řidiče.

"Čištění světlometu má samozřejmě vliv na to, aby veškerý výkon vycházející z xenonu byl usměrněn správným směrem. To znamená, že budu dobře vidět nejen já, ale i řidiči ostatních protijedoucích vozidel."

Takže, tady malá prosba na majitele xenonových světlometů: opravdu to tlačítko pro ostřik světel nemáte v autě pro legraci. Největší nevýhoda xenonů je v případě, že výbojka přestane svítit, a to nejen kvůli její ceně, ale i složitější výměně. Ta předpokládá značné znalosti.

"Jedná se o to, že k zapálení xenonové výbojky se používá vysoké napětí kolem 20 kilovoltů a tato úroveň je velice nebezpečná pro lidský život. Z toho důvodu je mnohem lepší měnit xenonovou výbojku v servisu, a to nehledě na to, že když výbojka praskne, může dojít k úniku zdraví škodlivých par. I proto bych doporučil měnit xenonové výbojky v servisu, který na to má patřičné vybavení a znalosti."

autor: pgj
Spustit audio