Denní svícení šetří xenony
Na svícení ve dne už jsme si všichni dávno zvykli. Pravda, v některých případech to stálo nějakou korunu a možná i pár bodů, ovšem fakt je, že diskuze na toto téma už utichly. Ti největší kritici – mluvilo se o zvyšování spotřeby paliva, si namontovali světla pro denní svícení a je klid. Denní svícení však šetří hlavně žárovky, a to zvlášť v případě, že máte xenony.
Donedávna sice byly xenony výsadou dražších aut, takže pro řadu z nás nebyly dostupné, jenže i ta kdysi dražší auta se z druhé ruky prodávají za ceny, které si můžeme většinou dovolit. O náhradních dílech to však často neplatí. „Xenonový světlomet může stát 5 tisíc korun, ale také 80 nebo 100 tisíc. Bavíme se o jednom kusu,“ říká specialista na denní svícení Daniel Včelák.
Na životnost xenonových výbojek i samotných světlometů má rozhodující vliv to, jestli s nimi auto svítí v režimu denního svícení. „Mnohdy se rozsvítí světla už při otočení klíčku v zapalování, ale právě tím se zásadně snižuje jejich životnost, životnost výbojek i elektroniky. V případě instalace denního svícení se životnost xenonů prodlužuje,“ popisuje odborník.
Připlatit si za kvalitu se jako vždy vyplatí
Nejlevnější světla pro denní svícení vyjdou zhruba na čtyři stovky, nejdražší asi na desetinásobek. „Dražší světla většinou nemají automatiku integrovanou do světel, což je výhoda. Při následné poruše se totiž nemusejí demontovat celá světla, ale pouze vadný komponent. Naopak v levnějších produktech často čínské výroby je automatika součástí denních světel a v případě poruchy, která je u těchto výrobků poměrně častá, je nutná demontáž celého světlometu,“ varuje Včelák.
Demontáž i montáž světlometů pro denní svícení zabere asi hodinu času – podle toho se odvíjí i cena za službu. „Hlavní kritéria, která musí tento typ světel splňovat, jsou vzájemná vzdálenost – minimálně 60 centimetrů, výška nad vozovkou – minimálně 25 centimetrů a maximálně 1,5 metru, a vzdálenost od boku automobilu – nanejvýš 40 centimetrů,“ uvádí Včelák.
Návod k montáži je součástí každého solidního výrobku stejně jako homologační označení RL. Samotné tvary světlometů určeny nejsou. Ze zkušeností Davida Včeláka vyplynulo, že lidé chtějí zpravidla co nejmenší zásah do samotného vozu, proto často nechávají mlhová světla zaměnit za světla denního svícení. „Nikdy neřežeme do nárazníků, ale do dílů, které jsou v případě potřeby nahraditelné nebo jdou lehce vyměnit,“ dodává. To jsou nejrůznější mřížky v okolí mlhovek.
Svícení mlhovými světly mimo sníženou viditelnost pochopitelně možné není. Tedy technicky možné je, ale pokud vás zastaví policista, může vás to stát až dva tisíce korun.