Desetipalcové pneumatiky bez vzduchu?

26. květen 2011 13:00

Automobilky dnes kladou důraz na ekologii. Kdo nenabízí nějaké to zelené auto, jako by snad ani neměl šanci na úspěch. Jenže ono je to prozaičtější. Jako vždy jde o peníze. Čím je vůz ekologičtější, tím musí být úspornější a spálit méně paliva. V důsledku pak nižší poptávka po ropě může vést ke zmírnění růstu její ceny. To je ale příliš ekonomická úvaha. Není však pochyb o tom, že nejen kvůli úsporám je potřeba se chovat k přírodě šetrně.

Nižší spotřeby pohonných hmot dosahují automobilky mimo jiné použitím nových moderních pneumatik pro svá auta, u nichž výrobci snižují takzvaný valivý odpor. Nejmodernější dokážou uspořit více než jeden litr paliva na sto kilometrů, samozřejmě v závislosti na typu auta i jízdním stylu jeho řidiče. Každopádně je to jedna z cest, kterou se výrobci pneumatik vydali.

V poslední době roste také cena přírodního kaučuku, za poslední rok až o 60 procent, a hledají se tedy úspory i tady. Pro nákladní dopravu například existuje pneumatika, na níž lze najet až milión kilometrů. Je totiž poloviční kočkou – má čtyři životy.

„Ve chvíli, kdy je hloubka zbývajícího dezénu mezi čtyřmi až pěti milimetry, pneumatika se může takzvaně prořezat, čímž se získá 25 procent kilometrového průběhu navíc. Poté, co se sjede i tato část pneumatiky, doporučujeme protektorování pneumatiky, kdy se odstraní zbývající vrstvy gumy a může se upravit také první nárazník pneumatiky. Následně se přidá gumová pryž, která se vulkanizuje jako u běžné pneumatiky, a opět je k dispozici nová pneumatika,“ vysvětluje Daniel Cahel z Michelinu.

Pro osobní auta je tato technologie v současné době nepoužitelná. „V současné době to neděláme, protože o to není zájem. Cena tohoto způsobu prodlužování životnosti pneumatiky je vysoká, ale pokud vstupní ceny surovin půjdou tak razantně nahoru, jako je tomu právě teď, není problém takto postupovat i u osobních aut.“

A hledají se i jiné cesty. „Snažíme se zmenšovat průměry pneumatik. Představili jsme desetipalcovou pneumatiku, při jejíž výrobě se spotřebuje až o 40 procent méně vstupních surovin. Dalším řešením je například technologie Tweel – bezvzduchová pneumatika, která nemá bočnice. I v tomto případě se spotřebuje méně vstupních surovin,“ dodává Daniel Cahel.

Malá pneumatika má budoucnost například u městských elektromobilů, když umožní konstruktérům lepší využití obestavěného prostoru, naopak bezvzduchová, lamelová pneumatika se zatím neprosadila, ale vzhledem k růstu cen surovin je to spíše jen otázka času.

autor: pgj
Spustit audio