Diesel choulostivější benzínu
Asi už jste mockrát slyšeli o tom, jak moc jsou naftové motory populární, jaký mají za sebou neuvěřitelný boom. A kdybyste o tom přece jen nějakým zázrakem ještě neslyšeli, projděte se po nejbližším parkovišti a uvidíte, kolik "TDIček", "HDiček", "dCiček" a "TDCiček" objevíte na zádích automobilů. A podle většiny odborníků bude naftových motorů stále přibývat. Dnes se podíváme nejen na to, co stojí za fenomenálním úspěchem dieselů, ale hlavně na to, co nás v této oblasti ještě čeká. Jak se automobilky popasují se stále přísnějšími ekologickými předpisy? A proč je jistější koupit ojetý vůz s benzínovým motorem?
Někteří z nás si první ojetý automobil pořídili právě s dieselem, a to nejen díky tehdejší nízké ceně nafty, ale také pro pověst neuvěřitelné výdrže a spolehlivosti, která k "nafťákům" třeba v Peugeotu 505, nebo v Mercedesu - běžně nazývaném piáno - prostě patřila. Platí to i o dnešních motorech? To ví Martin Vaculík z časopisu AutoDiesel.
"Neměl bych to říkat, ale myslím si, že spíš neplatí. Benzínový motor je daleko méně náchylný na ošizenou údržbu, na vnější podmínky, na zacházení a kvalitu paliva. Diesel vyžaduje disciplinovanějšího a zkušenějšího řidiče a pak může sloužit déle. Mám ale dojem, že v celkovém profilu řidičů přináší dieselový motor spíš problémy."
Lidé nemohou jaksi dostat do krve, že u dieselu je třeba měnit olej se železnou pravidelností a ne "jak to zrovna vyjde", a že nekvalitní palivo - třeba z JZD - může napáchat extrémní škody. Často také vídáme řidiče, kteří hned po nastartování chtějí od studeného motoru plný výkon, a to ani nemluvíme o těch, kteří po jízdě s plynem na podlaze naráz odstaví auto třeba u pumpy, aniž by turbo mělo šanci vychladnout.
"Turbo je velmi choulostivá věc, kterou lze lehce zničit nevhodným užíváním a navíc se může zničit i celý motor. Dieselový motor má tedy daleko větší sklon k fatálním závadám."
Přesto si Evropa diesely doslova zamilovala, a to takovým stylem, že už si žádná významná automobilka nemůže dovolit je zákazníkům nenabídnout. Vroubek má možná jedině Porsche, které se díky Cayennu tak trochu přiblížilo masám, ovšem přesto diesel neplánuje. Ani Subaru zatím diesel nemá, ovšem už delší čas ho slibuje. A má to být prý specialita - naftový boxer. Naftu delší dobu ignorovaly i japonské automobilky, ovšem i ony pochopily, že by jim mohl ujet vlak a dnes nabízí skvělé agregáty vlastní konstrukce. Takzvaně opodál delší čas stálo ještě jihokorejské Daewoo, dnes Chevrolet. Nedávno ovšem i oni předvedli svůj nový dieselový dvoulitr. Při té příležitosti jsme se hlavního konstruktéra Alberta Pisoniho ptali na budoucnost.
"Vize koncernu GM jsou - co nejvíce rozvinout samotné spalování směsi tak, abychom nepotřebovali jeho následnou úpravu. Chci zdůraznit, že budoucnost dieselových motorů nebude o zvedání výkonu, ale hlavně o snižování emisí."
Kdysi si lidé kupovali naftové motory proto, aby ušetřili na pohonných hmotách. Dnes se ovšem cena nafty téměř vyrovná benzínu - nemluvě o tom, že v některý zemích je i vyšší - a přesto dieselů přibývá a přibývat prý bude.
"Diesel dnes přitahuje uživatele spíš velkým výkonem v nízkých otáčkách než úsporou. Navíc je to neustále přeplňovaný motor, takže ve výsledku ani není hlučnější. I ekonomický diesel poskytuje, subjektivně hodnoceno, daleko lepší dynamiku než ekonomický zážehový motor," říká Martin Vaculík z časopisu AutoDiesel.
V oblibě je nafta také proto, že mnozí výrobci investovali v poslední době velké peníze právě do dieselů a benzínové agregáty, které u mnohých značek přežívají s malými změnami už 25 let, s nimi prostě nedokážou držet krok. A tak možná ani není divu, že diesely už objevíte i v miniautech, třeba v Kii Picanto, kde je velmi dobrý motor o objemu 1,1. Alberta Pisoniho z konkurenčního koncernu GM jsme se ptali na jeho názor na takto malé diesely. Je tohle cesta? "Jednoduše řečeno, cesta je cokoliv, co bude chtít zákazník. A tohle vypadá slibně. Tak malý motor ovšem zatím nemáme, ale bude-li třeba, uděláme ho. Po pravdě řečeno, pro malá auta je naftový motor příliš těžký na rozdíl od větších aut, kde diesel poskytuje kvalitní svezení, . Nicméně, tato oblast má velký potenciál."
Budoucnost u malých dieselů ve vybrušování jejich vlastností vidí i Martin Vaculík. "Majitelé fabií, kteří dnes jezdí s 3válcovými TDI motory, zatím mnoho tichosti a pružnosti nepoznali. Poznají to až v době, kdy pro ně koncern připraví novější řešení, což by mělo být v blízké době. U malých aut je rozhodně co zlepšovat. Výrobci se musí vypořádat s tím, aby snížili cenu náročných řešení tak, aby byly dostupné i pro běžné uživatele, a aby se objevila třeba i malá auta s dvoustupňovým přeplňováním. Ale nejdokonalejší dieselové motory už asi o moc lepší nebudou - nejspíš se sníží spotřeba a ekologický dopad na životní prostředí."
Pojďme si závěrem říct, které agregáty považuje šéfredaktor časopisu o naftových autech za v současnosti nejdokonalejší. "Určitě BMW 335d, kompresní poměr má snížený na hranici startovatelnosti, tlak přeplňování vyhlazený dvojicí turbodmychadel je takřka konstantní od 1 300 do 5 000 Ot./min a motor je naprosto tichý díky piezoelektrickému vstřikování common-rail. U tohoto vozu je tak motor téměř dokonalý a další vylepšení budou ve jménu ekologie a emisí."
Nepřekvapí vás, že prémiové značky nabízí nejlepší technologie, leda by tomu bylo naopak. Takže, pořádné překvapení si pro vás Martin Vaculík nechal až na samý závěr. "V tuto chvíli je na trhu jeden zajímavý nový motor 2.0 dCi od firmy Renault, který v naprostém rozporu s pověstí značky nese konstrukční principy nissanu, má rozvody hnané řetězem, vodou chlazené turbo a piezoelektrické vstřikovače. Pokud se tedy výrobce nedopustil jiné závažnější chyby, což zatím nemůžeme určit, protože motor je dost nový, tak by to měl být velmi spolehlivý diesel."
Což je pikantní právě proto, že předchozí 1,9 dCi naopak patřila k těm nejméně spolehlivým.