Diesel: tipy a rady

10. květen 2007 13:00

Vzpomínáte si na to, když jsme před více než měsícem jsme v Motožurnálu mluvili o dieselových motorech? Porovnávali jsme je z benzínovými motory a mluvili jsme o jejich budoucnosti. Jako obyčejně jsme vám dali možnost, abyste se odborníků ptali na věci, které vás zajímají. Z vašich dotazů jsme vybrali ty nejčastější a podle nich "ušili na míru" následující příspěvek.

Mít auto "v naftě" je snem mnohých, klidně můžeme říct, že i většiny. Taková auta vynikají nízkou spotřebou i při náročném provozu, nafta je navíc obvykle levnější než benzín a dieselové motory mají pověst držáků. Ovšem v posledních letech se řada lidí mohla podivit, že diesel není vždy jen kladným hrdinou, za kterého jej mnozí považovali.

"U dieselových motorů platí, že jsou spolehlivé do té doby, než se jim něco stane. Potom je ovšem oprava drahá, ať už je to selháním rozvodového mechanismu následkem tzv. potkání motoru nebo závadou turbodmychadla. Může dojít dokonce i k celkové destrukci motoru, a to v případě, že se objeví závada na vstřikovacím zařízení. Ta potom může vést i k propálení pístu, ale zase za předpokladu, že je špatný vstřikovač. Je tedy důležité, aby motor měl maximum znaků, které zvyšují jeho odolnost," říká Martin Vaculík z časopisu AutoDiesel a doporučuje, aby při výběru vozu s naftovým motorem bylo dbáno na to, aby vstřikovače paliva byly ovládány piezoelektricky. Jsou totiž spolehlivější než solanoidové.

"Pohon rozvodů řetězem je odolnější než pohon řemenem, nemusíte se o něj starat a při dlouhodobém provozu vozidla nezvyšuje náklady na údržbu vozu, protože nepotřebuje výměny, za které si značkové servisy řeknou klidně i 20 000 korun."

Dalším doporučením je turbodmychadlo chlazené vodou. Ovšem právě na tuto věc automobilky zatím často hřeší.

"Smiřují se s omezenou životností turbodmychadel, jejichž výměna pak může, například kupujícího ojetého vozu, docela zaskočit."

Naštěstí na trhu několik vodou chlazených turbodmychadel najdeme, třeba u BMW, u nejvýkonnějších modelů Volvo - tedy D5 - ale třeba i u nového Renault 2,0 dCi. Na nové auto ovšem nedosáhne každý. Chtěli jsme proto po šéfredaktorovi časopisu o naftových autech, o kterém je mimochodem známo, že u nás tolik protěžovaným "tédéíčkům" nefandí, tip na vůz za 250 000 korun.

"Nové vozidlo v této cenové oblasti prakticky není. Za podobné peníze by mohla být Dacia Logan s motorem 1,5 dCi, ale právě u tohoto velmi levného vozu určeného především pro lidi, kteří toho moc nenajezdí, bych se toho možná i bál. Motor 1,5 dCi je totiž nositelem některých problematických konstrukčních prvků. Pokud budu mluvit o ojetém voze, tak platí, že motory TDi jsou ještě docela dobré. Je to například "tédéíčko" v I. generaci octavie, kde bylo použito axiální vstřikovací čerpadlo a klasické dvoupružinové vstřikovače. Skutečně platí, že mezi lety 1993 a 1999 byl motor TDi nejlepším dieselem na světě, takže taková Škoda Octavia kombi I. generace za 250 000 korun s motorem 1,9 TDi o výkonu 66 kW (černá písmena TDi) je velice jednoduché, spolehlivé a nenáročné auto, které pokud nebude mít najeto 500 000 kilometrů, tak by vám mělo dobře sloužit."

Zase ta škodovka, převrací mnozí z vás, jak se říká, oči na vrch hlavy? Dalším tipem mohou být třeba starší Mercedesy, a nebo také BMW 320 D ale až od roku 2002 - tam už ale zase bude problém s finančním limitem.

autor: pek
Spustit audio