Diesely v zimě neroztlačujte!
Teploty se sice stále ještě pohybují okolo nuly, ale zima už o sobě má dát opravdu vědět. Jakmile pak teploty klesnou výrazněji pod 0 °C, jako by se v našem okolí vyrojila auta, která si po ránu prostě postaví hlavu a vyhlásí stávku. Protestují totiž proti naší nedostatečné přípravě na zimu.
V případě, že se jedná o vybitou baterku, což bývá společně se špatnou letní naftou nejčastější závada, jedním ze stále oblíbených způsobů, jak auto rozjet, je roztlačení nebo roztažení vozidla. To však může ve výsledku znamenat zbytečné výdaje.
Auto je konstruováno tak, aby se jeho motor rozběhl pomocí startéru, a ne cizí pomocí. Nejde totiž jen o motor. „Je třeba si uvědomit, že ve vozidlech jsou katalyzátory, kterým škodí roztlačení vozidla. Dále může dojít k přeskočení rozvodového řemenu, nebo řetězu podle typu vozidla. Výsledné náklady na opravu pak budou daleko vyšší, než by stál odtah vozidla nebo pomoc asistenční služby,“ varuje školitel Mercedesu Martin Šteker.
Právě riziko přeskočení řetězu nebo řemenu, které se zvyšuje se špatnou údržbou a zanedbáváním preventivních kontrol, může znamenat až zničení motoru. „U benzínových motorů škody nebývají vysoké a hlavně k tomu často nedochází, protože spalovací prostor je větší a ventily se s pístem nepotkají. V případě dieselových motorů je to však jednoznačně cesta k záhubě,“ konstatuje odborník na diagnostiku Zbyněk Sedlář.
Jestli budete při roztahování úspěšní, závisí také na stavu baterie, protože je-li zcela vybitá, nemáte šanci na úspěch. „Pokud je baterie zcela vybitá, může se stát, že auto vůbec nenaskočí – alternátor je totiž buzen z napájení baterie, a pokud není vůz pod napětím, startuje se velmi špatně,“ pokračuje Sedlář.
Ženu raději neroztahujte
Prakticky u všech novějších aut jsou v tu chvíli mimo hru také posilovače řízení a brzd. To je potřeba mít na paměti v případě, že sedíte za volantem roztahovaného vozidla. Zvlášť něžná polovina lidstva může mít problém s případným zastavením a svému zachránci se snadno odmění zdemolováním kufru.
V případě nejmodernějších aut znamená zcela vybitá baterie návštěvu servisu, protože v autě jsou systémy, které potřebují trvalé napájení, například imobilizér. Auto pak zkrátka zapomene, kým nebo čím vlastně je.
Roztahování nebo roztlačování má jedno své pravidlo. „Vhodné je nejdřív roztočit motor startérem a do toho pustit spojku, protože potom nehrozí, že byste mohli utrhnout rozvod nenadálým pohybem spojky,“ radí Zbyněk Sedlář.
To znamená, že baterie musí alespoň trochu startér roztočit, a nezáleží na tom, zda jde o naftový, nebo benzínový motor. Stále běžnější jsou i u nás vozidla s automatickými převodovkami, ať už robotizovanými, nebo zcela automatickými. V tomto případě je úspěch na roztažení auta je prakticky nulový. „Můžete to zkusit, ale princip odstředivé automatické spojky, který je ve všech automatických převodovkách, roztažení vozidla prostě nedovolí,“ vysvětluje Zbyněk Sedlář.
Pokud se tedy rozhodnete auto roztahovat nebo roztlačovat, měli byste jako řidič mít na paměti, že auto bude bez posilovačů brzd a řízení. Jako majitelé pak myslete na to, že oprava rozvodů nebo vypáleného katalyzátoru bude stát mnohonásobně víc než případný odtah nebo dobití baterie.