Digitální tachograf

9. říjen 2007 13:07

Dobrý den pane řidiči, předložte mi občanský a řidičský průkaz a také vaši kartu řidiče. Jak vidím, včera večer jste překročil rychlost o dvacet kilometrů, takže musíme uložit pokutu a dát trestné body. Sci-fi? Ale kdepak, jen realita života řidičů nákladních aut. I když vzhledem ke stále tragičtějším následkům dopravních nehod by nebylo od věci zavést podobnou zpětnou kontrolu u všech řidičů. Ale to je trochu jiná kapitola, pojďme zpátky ke kamióňákům. Ti jsou pod neustálou kontrolou tachografu, který je umístěn přímo v autě a umí zaznamenat nejen rychlost vozidla, ale také dobu přestávky a odpočinku řidiče. Starší, analogové typy, se ovšem dají obelstít, zatímco u digitálních tachografů to nejde. Kdy budou ve všech autech? A skutečně mohou zabránit v jízdě unaveným a přetaženým řidičům?

Digitální tachograf je jakási černá skříňka kamiónu. Všechna vozidla daná do provozu po prvním květnu loňského roku musejí být vybavena digitálním tachografem, tedy chytrým počítačem, který řidiči přesně řekne, co má dělat.

"Digitální tachograf to je v podstatě skříňka podobná rádiu, kde jsou dva otvory na karty řidičů nebo na kartu kontrolního orgánu. Na displeji je potom řidič upozorněn třeba na to, že mu končí doba řízení a měl by udělat bezpečnostní přestávku, nebo že nastává doba odpočinku. To všechno ten tachograf umí," vysvětluje policejní komisař Rostislav Plachý.

A řidiči by jej měli poslouchat, respektive přesně dodržovat evropské nařízení o dobách řízení a odpočinku, dříve známé jak AETR, tedy, že nejpozději po čtyřech a půl hodinách musí přijít přestávka.

"Digitální tachograf je dokonalé zařízení do nedokonalého světa evropské dopravy. Mám kamaráda v Itálii, který tam pracuje už několik let. A kdybyste viděli, co Italové s tím tachografem dělají. My Češi jsme proti nim školáci. Nebo jezdíme pro holandského zákazníka, který má svoji holandskou autodopravu. A když mu řekneme, že musíme dělat pauzu, tak si klepe na čelo. To ten holandský dopravce prostě jede. Já nevím, jak oni to dělají. My máme digitál čtvrt roku a čtvrt roku se snažíme jezdit AETR," konstatuje poznatky z praxe řidič mezinárodní přepravy Miroslav Brust

Což by ale měli i ti, kteří ve vozidle mají zatím stále ještě analogový tachograf, kam se vkládají papírová kolečka. Jenže s těmi se narozdíl od paměťové karty digitálního tachografu dá leccos udělat.

"Hlavní rozdíl je v tom, že s klasickým analogovým tachografem se může řidič pomocí žlutých koleček vyčistit a udělat si pauzu. Žluté kolečko je takový kus papíru, na který si řidič může napsat dovolenou. A kolečka, na která jel, dá prostě pryč. To my na kartě nemůžeme. Karta si pamatuje 28 dní a samotný přístroj, myslím, rok."

A právě na souběžném fungování analogových a digitálních tachografů budují někteří dopravci svou živnost. Konkurenční boj se tak stává až neregulérním.

"V České republice i v jiných zemích se setkáváme s tím, že dopravci mají nastaveny své přepravy na analogové tachografy. Tam je pak možné s kotoučky manipulovat tak, aby vyšli vstříc zákazníkům. Já za naši firmu říkám, že všichni řidiči mají striktní zákaz porušování bezpečnosti. Máme s tím problémy vůči konkurenčním firmám, protože zákazníci to nechápou. Přistavujeme kamiony, popojíždíme a výkon se načítá. Přepravce nechápe, že po naložení nemůžeme okamžitě jet na místo vykládky, ale musíme dělat povinnou bezpečnostní pauzu," stěžuje si Josef Dvořák z trutnovské firmy Inex spedition.

Paměťová karta, která se vkládá do digitálního tachografu, totiž zaznamená všechno podstatné.

"Tohle zařízení se opravdu nedá obelstít různými jednoduchými fintami, jako to bylo možné u dřívějšího analogového zařížení. Digitální tachograf umožňuje dlouhodobou zpětnou kontrolu, je na něm zaznamenán každý řidičův prohřešek, ať už nedodržování dob jízdy nebo překročení rychlosti, a exitují zařízení, která takový prohřešek dokáží identifikovat. Myslím, že to bude značný příspěvek k dodržování všech nařízení i k zvýšení bezpečnosti silničního provozu," potvrzuje Martin Felix z Česmadu Bohemia.

Zatím však na našich silnicích stále jezdí většina nákladních aut s analogovým, jak jsme slyšeli nedokonalým, tachografem, který nahrává nepoctivým dopravcům. Jak dlouho bude trvat, než tomu bude naopak, kdy ve většině aut budou digitální tachografy, které nepustí na cesty unavené řidiče? Můžete zatím tipovat. My to s odborníky rozebereme za chvíli.

Je všeobecně známo, že řidiči nákladních aut jsou povinni dodržovat dobu jízdy a odpočinku. V praxi to znamená, že nejpozději po čtyřech a půl hodinách musejí mít třičtvrtěhodinovou přestávku a po devíti hodinách jízdy přichází na řadu jedenáctihodinový odpočinek. Zda toto nařízení dodržují, zaznamenává tachograf, který je zabudován přímo v autě, přičemž většinou jde o analogové zařízení, které využívá takzvaných kotoučků nebo-li koleček. Jak už jsme ale říkali na začátku Motožurnálu, téměř rok a půl už musejí být u nás všechna nově registrovaná auta povinně vybavena digitálním tachografem, který díky své počítačové paměti neodpustí jakékoli porušení a narozdíl od koleček jej nelze obelstít.

Za překročení doby jízdy hrozí řidiči kromě finanční pokuty také čtyři trestné body, takže pokud digitální tachograf nesmazatelně zapíše jakýkoli prohřešek a hlavně si to rok pamatuje, pak je zřejmé, že bude řidiče, respektive dopravce nutit k dodržování zákona. Zatím je vydáno zhruba 3000 paměťových karet, což je pravda pouhé procento všech českých řidičů, ale je zřejmé, že nejen s přibývajícím počtem nových aut bude toto číslo rychle narůstat.

"Žádný řidič nemá jen to své vozidlo a je třeba, aby byl připraven zastoupit svého kolegu na novém voze, kde už tu kartu třeba musí mít. Myslím si, že kdo se chce zodpovědně jako profesionál živit touto prací, bude během pěti let bez karty nemožný," odhaduje Martin Felix ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia, které ještě do léta bylo hlavním distributorem paměťových karet.

Teď už si je řidiči mohou vyzvednout pouze na příslušných úřadech s rozšířenou působností, což je možná o něco komplikovanější, ale každopádně řidič nesmí usednout za volant nákladního auta s digitálním tachografem bez vlastní karty.

"Platí, že řidič je odpovědný za to, že řídí vozdilo podle tohoto předpisu a že má platnou kartu. Tato odpovědnost je ovšem stanovena i pro dopravce. Což v praxi znamená, že kdyby kontrola na silnici zjistila, že řidič není držitelem karty, tak postih se týká jak řidiče, tak provozovatele vozidla," přibližuje školitel Česmadu Vladimír Kydlíček.

Podle něho nesmějí řidiči při nastavení karty udělat chybu, jinak by na to mohli doplatit. Přesto prý obsluha není příliš složitá. Digitální tachograf ovšem umí zaznamenat více než jen dobu jízdy a odpočinku. Především rychlost vozidla.

"Pomocí toho záznamu lze zkontrolovat, jestli je omezovač rychlosti vozidla zapnutý a jestli funguje správně. Druhá aplikace pak přímo zaznamenává - podobně jako na kotoučku - okamžitý průběh rychlosti, pokud je vozidlo v pohybu. To je taková černá skříňka, protože lze zpětně z paměti dohledat okamžitou rychlost vozidla v každé vteřině jízdy."

Digitální tachograf umožňuje na kartu řidiče zaznamenat údaje za 28 kalendářních dnů, ovšem údaje o vozidlu se pamatuje celý rok, to vše v elektronické podobě, takže je velmi snadné cokoli zpětně dohledat. Zaměstnavatelé mají ze zákona povinnost archivovat záznamy z tachografů pro kontrolu příslušného odboru dopravy krajského úřadu. I vzhledem ke korupčnímu prostředí je ale zřejmé, že kolečka z analogových tachografů se nikomu porovnávat příliš nechce, s digitálem je přivírání očí podstatně složitější. Ale přesto je i teď při zodpovědné práci kontrolních orgánů možné tvrdě potrestat nezodpovědné dopravce.

"Když si příslušný odbor dopravy podle sídla firmy provede lustraci v ostatních krajích a zjistí, že dopravce má přestupků několik, může následovat návrh živnostenskému úřadu na zrušení živnosti. Takové případy už máme dva. Bylo zrušeno podnikání jednomu dopravci v Jihočeském kraji a v současné době je v jednání zrušení podnikání v oblasti dopravy zejména při přepravě nebezpečných věcí u jedné firmy z kraje Ústeckého," potvrzuje Rostislav Plachý z policejního prezídia.

autor: evk
Spustit audio