Digitální tachograf lze obelhat
Maximálně 4,5 hodiny za volantem a pak půlhodinová přestávka, takový je základní režim profesionálního řidiče. Evropské nařízení o dobách řízení a odpočinku mu ještě v denních i týdenních cyklech přesně říká, kolik hodin smí najet celkem za měsíc. Jenže pro mnohé firmy je to málo.
Režim „just in time“, tedy přivézt zboží v přesný čas, je nejvýnosnější, a proto přepravci tlačí na své řidiče, aby přestávky obcházeli. „Je to stále častější jev. Okrádají však sami sebe, protože svými přestupky umožňují vydělávat lepší peníze svému šéfovi, který si na to zvykne a řidiči budou muset riskovat i nadále. Tratí na tom ti řidiči, kteří jsou poctiví a dodržují pravidla. My jsme tu proto, abychom je ochránili,“ říká nadpraporčík Tomáš Prajsler, který se specializuje právě na kamiónovou dopravu.
Vyznat se v jednotlivých nařízeních a hlavně znát finty řidičů při obcházení tachografu, který zaznamenává dobu řízení a odpočinku, to chce zkušenost. Jezdit se totiž dá i na magnet. „Magnet určité síly se položí na snímač na převodovku a tím pádem převodovka vysílá klamné impulzy do tachografického zařízení – to si myslí, že auto stojí, přestože je v pohybu.“
Odhalit se to dá pouze při okamžité kontrole koleček analogového tachografu jako v případě rumunského řidiče na Pražském okruhu. „Když se podíváte na kotouček tachografu, tak poslední tři hodiny před příjezdem na toto místo má zaznamenánu rovnou čáru, která značí odpočinek, tedy klidový stav vozidla. Máme tedy podezření, že jel na magnet, protože ve chvíli, kdy sem dojížděl, má v záznamu drobné popojetí, takže je možné, že to dokázal sundat, když ho kontrolovali naši kolegové.“
28 denních koleček předkládaných při policejní kontrole proto vůbec nemusí být průkazných. A pravděpodobnost, že takto unavený řidič způsobí nehodu, je hodně vysoká. „Může se nám klidně stát, že tento řidič jede nonstop z Německa, kde naložil kombajn, a přes Českou a Slovenskou republiku se chystá dojet až do Maďarska. Tam si magnet v klidu sundá, v tu chvíli mu teoreticky skončí odpočinek a on bude pokračovat dál v cestě. Když ho nikdo nechytí, má vyděláno.“
Před pár lety se proto do nových aut začaly montovat digitální tachografy, přičemž individuální karty řidiče zaznamenávají až rok dozadu veškerý pohyb či stání vozidla. Policisté kontrolují kartu, ale pokud mají pochybnosti, mohou stáhnout data i z tachografu a porovnat je. „Podle data a času vyndání a opětovného zandání karty do tachografu lze zjistit, jak dlouho jel řidič bez karty. V tomto případě ujel polský řidič za jeden pracovní den pět hodin bez karty,“ popisuje Michal Šorel z pražské dopravky.
Řidič byl tedy opět unavený a pro ostatní účastníky silničního provozu nebezpečný. Zatímco český řidič by kromě pokuty dostal čtyři body, cizinci může být udělena kauce do 50 tisíc korun, což většinou zahraniční firmy bez mrknutí oka zaplatí.