Díra vezme život
Při stavu našich silnic není výjimečná situace, kdy takzvaně "vezmeme díru". Prostě nestihneme ji objet, ozve se dutá rána a leckdy nám cvaknou zuby. Zkrátka naše silnice jsou v tristním stavu. S tím ale nic nenaděláme, a tak je lepší se dírám vyhýbat. Co když se nám to nepovede? Pak můžeme mít problém, a to hned ze dvou hledisek. Za prvé pokud jde o pneumatiky.
"Pneumatika se promáčkne na druhou stranu - je to vlastně jakoby proti ose v daném momentě nárazu - a dochází k trvalému porušení vnitřní kostry pneumatiky. Neznamená to ale, že se nám něco takového stane na sto procent, většinou k tomu dojde třeba při najetí na ostrou hranu. Mě se to stalo nejen za jízdy, ale například při najetí na obrubník. Nešikovným natočením volantu uděláme deformaci, která se většinou objeví v bouli na bočnici pneumatiky, kde jsme přetrhli kordy," popisuje Richard Srbecký z Good Yearu.
Jak bylo řečeno, nemusí to být zrovna díra na silnici, ale také kanály nebo neopatrné najetí na obrubník, třeba při parkování. Zvlášť náchylné jsou na takové poškození nízkoprofilové pneumatiky. Nejčastěji je ale na vině nekvalitní silnice.
"Většinou jde o tvrdou ránu, která se občas přenese do volantu, protože se dostane do nápravy - to není otázka samotného kola. Prvotní příznak je boule na bočnici. Samozřejmě ne všichni řidiči si jí všimnou. Občas je to potřeba zkontrolovat společně s pravidelným tlakem pneumatik, a to nejen jednou za rok, protože může dojít k určitému narušení pláště pneumatiky a při vysokých rychlostech pak může dojít až k explozi."
Záleží pak na míře poškození, protože pneumatika může explodovat například už i v rychlosti okolo 80 km/h. Navíc je neopravitelná a je potřeba ji vyměnit. Představa výbuchu přední pneumatiky při jízdě po dálnici je snad dosti výmluvná. Druhým následkem tvrdé rány do řízení je nastavení podvozku.
"Pozná se to tak, že se nám klepe volant. Otázka je, zda se nám klepe při plné jízdě nebo při přidávání plynu. Říká se, že máme rozhozenou geometrii na přední nápravě. Většinou to poznáme velmi rychle. Jestliže se nám bočnice, resp. ramenné oblasti na krajích pneumatik, začínají více sjíždět, pak máme špatnou geometrii vozidla."
Sjíždění pneumatik už je ale důsledek, ke kterému bychom to neměli nechat dojít. Vyplatí se tedy ve chvíli, kdy jsme si vědomi, že náraz do podvozku byl oprvadu silný, nechat raději geometrii zkontrolovat preventivně.