Dítě nemusí sedět vždy v autosedačce

17. září 2007 13:40

Velmi nečekaný výsledek přinesla naše internetová anketní otázka minulého týdne. Většina hlasujících dbá na bezpečnost svých dětí a do školy je vozí v autosedačce, přesně je to 82 procent hlasujících. V autech zbývajících 18 procent respondentů ovšem děti sedí jen tak anebo jsou připoutané bezpečnostním pásem. Ten je ale konstruován na dospělého člověka, a proto by malým dětem mohl ublížit, dokonce je i uškrtit. Na druhou stranu, řidič, který bez autosedačky veze děti do školy, neporušuje zákon, protože ten právě pro tento případ udělal výjimku.

Připomeňme, že každé dítě do 36 kilogramů a 150 centimetrů musí být v autě převáženo pouze v dětském zádržném systému, ty jsou podle hmotnosti rozděleny do čtyř kategorií. Existuje ale výjimka platná do května příštího roku, kdy děti při přepravě do škol a na kulturní, sportovní nebo společenské akce, nemusejí sedět v autosedačce. Dětí ale musí být víc než jedno a řidič vozidla musí dodržovat určitá omezení.

"Platí, že rychlost vozidla nesmí překročit 70 km/h a nesmí se jet po dálnici nebo silnici pro motorová vozidla. Potom platí další výjimka, která se však netýká jen těchto cest, ale také přepravy dětí ve starším vozu typu Škoda 120, který má bezpečnostní pásy pouze na předních sedadlech. Tam platí, že děti starší 3 let mohou být vezeny na zadních sedadlech bez použití zádržných systémů," vysvětluje dopravní právník Jan Kněžínek

Důvod výjimky je jakýmsi sociálním ústupkem loňskému zavedení povinnosti používat autosedačky na všech typech silnic, protože pro sociálně slabé rodiny, které auto používají jen na cestu do práce či školy, by pořízení autosedačky mohlo být finančně náročné. Ostatně i šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula potvrzuje, že v autech novějších značek jezdí děti bez sedačky jen zřídka.

"Na území hlavního města Prahy se s tím moc nesetkáváme. To je asi i sociálním postavením občanům, kteří tu jezdí, a kvalitou vozidel. Situace může být jiná mimo hlavní město Prahy, na okrajových částech nebo v regionech například jižní Moravy, kde vozidla nejsou tak vybavena jako v Praze."

Na druhou stranu, v metropoli často vlastní vůz každý z manželů a mnohdy ráno jeden dítě do školy odváží a druhý jej odpoledne vyzvedává. Pokud mají děti dvě, mohli by teoreticky využít výjimky, ale jak říká matka jedenáctiletého chlapce, existuje lepší řešení.

"Sedačka je i v druhém autě. Opravdu máme raději dvě sedačky, protože bez sedačky bych dítě nevezla. Bezpečnost je pro mě velmi důležitá."

Je prokázáno, že správně připoutané dítě v autosedačce má při nehodě až sedmkrát větší šanci, že se mu nic nestane. Jen pro představu, pokud by dítě sedělo volně na sedadle, pak by pro něj náraz v padesátikilometrové rychlosti měl stejné následky, jako kdyby spadlo z desetimetrové výšky, tedy asi ze třetího patra. Podle praktických zkušeností podporučíka Ota Uličného si toto riziko naštěstí většina řidičů uvědomuje.

"Tady je poměrně dost silný provoz. Řidiči jsou si vědomi, že musí děti chránit a že nebezpečí nehody hrozí na každé křižovatce. Mohu potvrdit, že se jedná o minimální případy, kdy dítě není v sedačce."

Dětem školního věku stačí většinou jen podsedák, v podstatě několikasetkorunová investice, která - jak upozorňuje dopravní znalec Stanislav Huml - může dětem zachránit život. "Když posadíte malé dítě do tříbodového pásu, povede mu přesně přes krk a při nehodě mu můžete velmi ublížit (dokonce i uškrtit). Pokud ho posadíte na sedák, dítě sedí výš a pás jde přes rameno a krk. Dvou bodovým pásem mu neublížíte, protože máte úplně stejné podmínky jak u dospělého člověka."

autor: evk
Spustit audio