Do hor teď raději se sněhovými řetězy

14. leden 2013 16:00

Současné častější sněhové přívaly možná znejistí ty, kteří se o nadcházejícím víkendu chystají do hor. Horské silničky totiž mohou být zapadány sněhem a dostat se bezpečně až k horské chatě bude nejspíš vyžadovat sněhové řetězy.

Řetězy jsou prevence, ne spása. Chtít je nasadit ve chvíli, kdy je auto zabořené po nápravy ve sněhu, je marný boj. „V tomto případě nenasadíte žádné řetězy sebelepší konstrukce. Ty se musejí nasazovat preventivně, zkrátka do té doby, dokud se auto pohybuje,“ varuje Pavel Dušek ze společnosti Pewag.

Záleží také na tom, jaké řetězy vlastně máte. „Nejjednodušší jsou řetězy s příčnou stopou, které lze použít jednou či dvakrát za zimu. Potom jsou řetězy s H stopou, které se používají na delší jízdy a po více sezón. Pokud však často jezdíte do alpských zemí, doporučujeme řetězy vyšší kategorie, které mají velmi jednoduchou montáž: nasadí se na kolo, rozjedete se a řetězy se na kole samy upnou,“ popisuje Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.

Se samonasazovacími řetězy to jde lépe

Nejsnáze se nasazují takzvané samonasazovací řetězy. Neznamená to však, že luskneme prsty a ony se na kolo navinou samy. „Nejdůležitější je řetěz rozdělat a položit vedle kola, aby nikde nebylo nic překrouceno a zamotáno. Tento typ takzvaných lanových řetězů se po zemi zavlékne za kola a všechny uzávěry se zapínají na přední straně kola. Do špinavého podběhu tedy nesaháte,“ říká Dušek.

I u samonapínacích řetězů musíte zhruba po 20 až 30 metrech zkontrolovat jejich nasazení a dotažení. Nasazení řetězů se není třeba bát. Vždyť to zvládne i něžná polovina lidstva. A jak.

„Pořádali jsme soutěže, ve kterých jednou vyhrála paní, která za ideálních podmínek dokázala nasadit řetěz na kolo za 17 sekund. Pokud k tomu připočteme náročné podmínky jako zimu, sníh a zmrzlé prsty, do minuty by to měl zvládnout každý,“ uzavírá Pavel Dušek.

autor: pgj
Spustit audio