Do motoškoly se hlaste s předstihem
Loni touto dobou jsme v Motožurnálu mluvili o rychle rostoucím počtu motoškol. Napočítali jsme jich tehdy zhruba deset. Ne všechny však mezi motorkáři obstály a jejich majitelé je museli zavřít. Dnes bychom jich napočítali o dost méně, stačily by nám prsty jedné ruky, a možná bychom ani nepoužili všechny. Pro ty, kteří se chtějí nechat vyškolit, to znamená relativně dlouhé čekací doby.
Kromě jednodenních, spíš masových kurzů v Sosnové, které pořádá občanské sdružení Stop nehodám a které svým motorkářům platí Liberecký kraj, se ceny v Česku pohybují kolem čtyř tisíc korun. „Pokud se k nám někdo chce přihlásit, musí to udělat s tříměsíčním předstihem, protože máme beznadějně obsazeno,“ říká Josef Šiler, instruktor jedné z motoškol. Zatímco za celý loňský rok vyškolil zhruba 100 lidí, letos jich má přihlášených už 140.
„Je o to velký zájem, takže jsme na žádost zájemců přidali další termíny. Ovšem neuvažujeme o rozšíření motoškoly tak, že bych měl pod sebou například pět instruktorů. Současný stav je takový, že mám tři instruktory, každý z nich se věnuje třem lidem a má dostatek prostoru, aby se jim mohl věnovat co nejvíc individuálně. Jakmile bych přibral další dva instruktory, už bych neměl o situaci a školení takový přehled. Nám jde hlavně o individuální přístup,“ vysvětluje Šiler.
Další motoškoly najdete na okruhu v Mostě, ve zmíněné Sosnové, v Brně a pak je tu ještě motoškola, řekněme, kočovná. Jde o podnik Miroslava Lisého, 11násobného mistra ČR a vicemistra Evropy v mototrialu, který se svými instruktory a s motocykly s unikátními protipadacími rámy objíždí celou republiku. Kromě silničních a cestovních strojů školí také skútristy a milovníky jízdy v terénu.
Důležitý je správný posez i dostatečně nahuštěné pneu
Poznatky o úrovni motorkářů nejsou příliš pozitivní. „V pomalých rychlostech v podstatě neumějí ovládat stroj, také neumějí brzdit a naklánět se do stran,“ říká Lisý.
Oba šéfinstruktoři, jak Miroslav Lisý, tak Josef Šiler, se shodují, že motorkáři značně podceňují technický stav motorky, včetně zdánlivých banalit, jako je třeba tlak v pneumatikách.
„Snažím se jim vysvětlit, že podhuštěná guma udělá s motorkou nepříjemné věci a že mohou být sebelepší řidiči a nebude jim to nic platné. Po vysvětlení profilu pneumatik a jejich dohuštění na správný tlak naši klienti jedou lépe a přestanou řešit zbytečné starosti,“ dodává Lisý.
Jen málokterý motorkář prý umí používat stupačky a vůbec na motorce sedět. „Názorně jim ukážu, co motorka dělá dobře, co špatně a v čem jim to pomůže. Z těchto detailů se lidé učí. Málokdy se stane, že přijede někdo, kdo na motorce sedí správně, dobře se dívá a dobře ji ovládá. I chlapi, kteří jezdí na motorce třicet let, jezdí celou dobu špatně,“ konstatuje 40letý kaskadér a šéfinstruktor motoškoly Josef Šiler.