Do zpětných zrcátek se díváme už 80 let

21. září 2011 13:01

Píše se rok 1931 a po našich silnicích se prohání aerovky, pragovky a sem tam nějaká bugatka. Srovnávat tehdejší a současný automobil by bylo značně nespravedlivé, přesto měly leccos společného: motor, čtyři kola, světlomety a od toho roku povinně také zpětná zrcátka. Ano, přesně před 80 lety vstoupila v tehdejším Československu v platnost nová pravidla silničního provozu, která mimo jiné nařizovala vybavení vozidel zpětnými zrcátky.

Tehdy se řečí encyklopedie jednalo o hladký povrch, zpravidla skleněný, odrážející světlo, čímž vzniká obraz předmětů před zrcadlem – v tomto případě při správném sklonu zrcadla vedle a za vozidlem z pohledu řidiče. Dnes už takové zpětné zrcátko není jen kus stříbřitého skla. „Zrcátko bývá děleno na plochu kolem vozidla a na plochu, která je schopna pokrýt takzvaný mrtvý úhel. Dále je tam blinkr, motorek na nastavování a sklápění zrcátka, zároveň osvětlení prostoru před vstupem do vozidla a také systém sledování mrtvého úhlu, ale to už záleží na doplňkové výbavě vozidla,“ popisuje školitel Mercedesu Martin Šteker.

Stejné je to v případě vnitřního zpětného zrcátka. Doby prostého chromovaného rámečku se zrcadlovou plochou jsou nenávratně pryč stejně jako vymoženosti konce minulého století, kdy zrcátko mělo kvůli případnému oslnění dvě manuálně přepínané polohy. Současná zrcátka už sama reagují na intenzitu světel aut vzadu a ztmavují či zesvětlují se sama. Ovšem leckdy se v nich toho ukrývá mnohem víc. „Ve vnitřním zpětném zrcátku jsou takzvané čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, otvírač garážových vrat a může tam být také úprava pro taxislužbu, kdy se na zpětné zrcátko promítají údaje z taxametru. Mohou tam být také pomocná tlačítka, která se používají buď u pancéřovaných vozidel, nebo vozidel neurčených specificky pro český trh – jsou to například tlačítka SOS. Ve vnitřním zrcátku je integrován také směrový mikrofon pro řidiče.“

Jako majitelé auta vidíme zpětné zrcátko jen jako celek. Uvnitř by se však doslova zadrátoval i velezkušený elektronický domácí kutil. Na prosté plus a minus zapomeňte. „Ve vnějším zrcátku je řádově až dvacet drátů, ve vnitřním zrcátku až patnáct drátů v závislosti na výbavě,“ uzavírá Martin Šteker.

Za vnitřním zpětným zrcátkem na čelním skle dnes najdeme také dešťové i světelné senzory, kamery systémů nočního vidění nebo systémů, které dokážou číst dopravní značky omezující rychlost a tak dále.

autor: pgj
Spustit audio