Doprava v Praze toho má ještě hodně před sebou

21. květen 2012 13:01

Poprvé od roku 1990 se v Praze snížil počet kilometrů, které denně najezdí auta po jejích silnicích. Sice jen maličko, ale po neustálém zvyšování konečně loni přišel pokles – u osobních aut o jedno procento, u nákladních dokonce o tři. Stalo se tak především díky zprovoznění jihozápadní části Pražského okruhu.

V ulicích metropole však auta stále najedou téměř 22 miliónů kilometrů, takže dopravních problémů musí Praha řešit pořád hodně. „Vyřešit dopravu v Praze, parkování, přetížené silnice, hlukovou zátěž (dálniční doprava prochází hustě obydlenými celky) a najít rychlé a jednoduché řešení v podstatě nejde. Snažíme se najít kompromisní řešení, tak aby se nezhroutila celorepubliková doprava a zároveň aby se ulehčilo hlavnímu městu,“ nastiňuje problémy pražský radní pro dopravu Josef Nosek.

Sami motoristé však mají jasno. Jedinou cestou ke zlepšení je co nejrychleji dostavět vnitřní i vnější Pražský okruh. „Vím, jak to chodí venku. Okolo velkých měst jsou obchvaty a hlavní města mají dva až tři okruhy. U nás se všechno staví deset dvacet let.“
„Pokud stavíme městský okruh dvacet let a stále není hotový, veškerá jiná řešení jsou pouze provizorní,“ odpověděli řidiči dotázáni v naší anketě.

Jenže dostavbu vnějšího Pražského okruhu, který má pod palcem stát, blokuje nedořešená trasa u Běchovic, a i když z magistrátu nedávno zaznělo, že vyženou kamióny především ze Spořilovské ulice, pak už velmi dobře tuší, že přání je pouze otcem myšlenky. Ani čtvrteční jednání na ministerstvu dopravy nepřineslo výrazný posun.

„Opravdu byl vidět intenzivní zájem ministerstva dopravy. Nedošli jsme k žádnému kompromisu, ale snažíme se k němu dojít. Nemůžeme úplně ustoupit, ale zázračné řešení se na této scházce najít nepodařilo,“ komentuje Nosek.

Snížení rychlosti na magistrále zrovna výhra nebyla

Jednu radikální změnu však Praha udělala zhruba před dvěma lety. Na čtyř- až šestiproudové magistrále snížila kvůli hluku rychlost na 50 kilometrů v hodině. Jenže jak se ukazuje, úplně šťastné řešení to nebylo.

„Když výrazně snížíte rychlost, emise naopak narůstají. Ke snížení hluku sice dochází, ale není nijak dramatické,“ konstatuje Nosek. Pohybuje se dokonce na hranici měřitelnosti, což jsou zhruba tři decibely.

I když nedávno byl na magistrále položen nový, výrazně tišší asfaltový koberec, o zvýšení rychlosti na 70 km/h si můžeme nechat jen zdát. „Některé městské části chtějí zvýšit rychlost a plynulost dopravy na úsecích, kde je to bezpečné. Na druhou stranu lidé, kteří bydlí poblíž komunikací, chtějí rychlost snížit.

My jsme teď v pozici, kdy nás občanská sdružení zažalovala za hluk na magistrále a soud nás odsoudil, takže my se teď musíme pokusit dostat hluk za každou cenu na co nejnižší úroveň,“ uzavírá Josef Nosek.

autor: evk
Spustit audio