Dopravci věří, že páteční zákaz jízd už nebude
Jak se vám o letošních prázdninách každé páteční odpoledne jezdilo po našich dálnicích? Určitě to bylo příjemnější, protože nejezdily kamiony. Tak toho využijete ještě i dnes, protože pro tyto prázdniny to bude naposledy. Páteční zákaz jízd nákladních aut nad 7,5 tuny na dálnicích a silnicích prvních tříd začíná v pět odpoledne a končí v 21 hodin. Letos je to už počtvrté a zdá se, že si na toto omezení dopravci už zvykli a z jejich strany proběhlo celkem bez problémů.
A to především kvůli tomu, že i ve světě dopravy a logistiky se vybírají dovolené, takže v letních měsících jezdí po silnicích méně nákladních aut. Podle tajemníka Sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA Martina Špryňara navíc ke klidnému průběhu prázdninových zákazů přispívá i doznívající ekonomická krize. „Poklesla intenzita nákladní a silniční dopravy, jinak je situace stále stejná. V pátek odpoledne většina řidičů nemá kde zaparkovat, protože parkoviště jsou plná a hlavně jich není dostatek.“
Samotným řidičům páteční zákaz jízd kamiónů v mnoha případech komplikuje jejich návrat domů ze zahraničí. Musejí totiž kromě českého zákazu jízd dodržovat také Evropské nařízení o době jízdy a přestávky, což je někdy hodně složité. Především pokud je sídlo jejich firmy v dosahu hranic.
„Zákaz platí od pěti do devíti hodin večer. Pokud se dostanu na hranice například ve tři čtvrtě na šest, v mém případě se jedná o 35 minut pohodové jízdy, abych zaparkoval kamión v garáži a odebral se na víkend domů. Jenže protože už platí zákaz jízdy kamiónů, musím v Rakousku stát do deváté hodiny večer. Navíc mi může skončit pracovní doba, takže tam budu muset zůstat stát do sobotního rána,“ říká Petr Prachař.
O letošních prázdninách byl páteční zákaz zvláštní tím, že zároveň platily zvýšené sazby mýta a to už od 15. hodiny. To je jakási kompenzace za to, že nebude kamiónům zakázána jízda v pátek i během celého roku. Dosavadní čísla však ukazují, že to příliš nepomohlo. Úbytek kamiónů na silnicích není plánovaných třicet procent, ale podle záznamů z mýtných bran jen zhruba poloviční. „Kam nákladní automobil pojede rozhoduje v takřka 99 procentech zákazník.“
Tyto argumenty potvrzuje z praxe i Petr Prachař, podle kterého řidič nemůže rozhodnout, kdy a kam pojede. „Část kamiónů realizuje přepravy typu just in time, což znamená, že v cíli musí být na čas. Další skupina vozidel je nucená evropskými předpisy k tomu, aby jim jízda vycházela na 13hodinovou pracovní dobu.“
Páteční zákaz jízd kamiónů kvůli rekreační dopravě prosazovala v uplynulých čtyřech letech Strana zelených. Teď ve volbách neuspěla a tak dopravci ústy Martina Špryňara věří, že by se už o pátečním zákazu už nemuselo dále diskutovat. Dokonce by si přáli návrat k původním mýtným sazbám. „Není důvod vytahovat další peníze z peněženek občanů prostřednictvím této daně. Prokáže-li se, že to nefungovalo, je to dobrý důvod k návratu k původnímu modelu.“
Koncem srpna by fakulta dopravní ČVUT měla vyhodnotit, jak půlroční zvýšení sazeb mýta ovlivnilo počet kamiónů na našich silnicích.