Dopravní výchova by měla být součástí výuky

8. září 2011 13:00

Dopravní výchova ve školách by měla mít svou samostatnou hodinu. To vyplynulo z naší internetové ankety, kde by 83 procent lidí výuku rozšířilo o jednu hodinu zaměřenou na chování v dopravě, zatímco podle zbývajících hlasujících by to mělo být na uvážení učitele, případně by stačila návštěva policisty.

Všichni se shodneme, že dopravní výchova je velmi důležitá. Zatímco například informaci, že na světě existují různá klimatická pásma, zužitkujeme maximálně při dovolené, v silničním provozu se ocitáme každý den. Přesto nebo možná právě proto není dopravní výchova zařazena do učebních osnov jako předmět. „Doposud to bylo na určité bázi dobrovolnosti a proaktivním přístupu jednotlivých vyučujících. Ve spolupráci s ministerstvem školství to však chceme změnit a chceme, aby dopravní výchova měla ve školní výuce pevné místo,“ nastiňuje současnou situaci vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Kateřina Budínová.

Záleží tedy především na konkrétní škole, řediteli či především učiteli, jak hodně se o bezpečném chování v silničním provozu mluví.
„U naší školy je dopravní hřiště a občas tam chodí i policista.“
„Moje dcera chodila na základní školu Chelčického a nosila domů dopravní informační materiály. Každopádně zařadit hodinu o dopravě do výuky by určitě nebylo na škodu,“ odpověděli rodiče dotázaní v naší anketě.

Ovšem policie nejsou učitelé a stejně tak zmíněné informační materiály nebývají ze školních zdrojů. „Každý prvňáček obdrží balíček k dopravní výchově, který obsahuje učebnici pro první a druhé třídy dopravní výchovy, dále je tam stolní hra, která zábavnou formou připomíná pravidla silničního provozu, reflexní prvky a odrazky a v neposlední řadě také informační materiály pro rodiče, protože důležitý díl odpovědnosti za chování dítěte v provozu je právě na nich.“

Podobné didaktické materiály má BESIP také pro další třídy prvního stupně, přičemž ve čtvrtém ročníku jde celá třída na dopravní hřiště. „V současnosti existuje 172 dětských dopravních hřišť, kde si děti v praxi vyzkoušejí, jak se mají chovat v silničním provozu, a to nejen jako chodci, ale také cyklisté.“

Ministerstvo školství ale ve spolupráci s nadací BESIP připravuje změnu, která by dopravní výchovu vrátila do školních osnov. „Existuje na to už pracovní skupina, která to řeší. Je to jedna z dalších výchov, která by měla být zahrnuta do výuky. Dali jsme se do zkoumání předmětů a nyní nerozlišíme, jestli je pro školy důležitější dopravní výchova, nebo matematika. Dále musíme pracovat na spektru výuky a seřadit předměty podle důležitosti,“ říká ministr Josef Dobeš.

A tak by konečně mohlo být stanoveno, co přesně by žáci měli z dopravní výchovy znát. „Je to první krok k tomu, aby se dopravní výchova vyučovala na základě stanovených metodik, aby byly určeny cíle a také testové otázky ověřování znalostí,“ uzavírá Kateřina Budínová.

autor: evk
Spustit audio