Drahé „levné“ silnice
Okamžitým zastavením silničních staveb jsme donutili stavební firmy snížit ceny až o pět procent a ušetřili jsme tak šest miliard korun – to jsou slova ministra dopravy Víta Bárty, kterými se chlubil loni na podzim, ovšem po jeho odchodu se natvrdo ukazuje, že realita je poněkud jiná.
Nový šéf resortu Radek Šmerda takříkajíc našel kostlivce ve skříni, protože na nasmlouvané stavby potřebuje 23 miliard korun. Odborníky to však nepřekvapuje.
„Předpokládám, že žijeme v právním státě, kde platí smluvní ujednání. Proto říct náhle, že kontrakt ruším, že někoho vyhladovím, se mi nezdá správné. Určitý tlak je třeba vyvíjet v etických mezích, kdy se jedná o veřejné finance, ovšem to je třeba dělat ve fázi přípravy projektů,“ nastiňuje běžnou praxi děkan Fakulty dopravní ČVUT profesor Petr Moos. Toho proto nepřekvapilo, že nový šéf resortu teď musí řešit, kde vzít 23 miliard korun na dlouhodobě nasmlouvané stavební zakázky, které ovšem jeho předchůdce Bárta nezařadil do rozpočtu.
I to je důvod, proč Šmerda odloží Bártovu patnáctiletou dopravní superstrategii a vytvoří svou vlastní. Ovšem jen na tři roky dopředu. „Je třeba přepracovat superstrategii zejména s ohledem na potenciální rozvoj regionu. Ekonomické přínosy jsou prokazatelné. Existují rozvojové plány krajů, které jsou připravovány i s ohledem na sítě vyšších kategorií, takže je nutné se co nejrychleji spojit se stratégy a plánovači krajů.“
Bylo by totiž krátkozraké připravovat plán výstavby silnic a dálnic jen na tři roky. Přesto je Šmerdův krok logický. V roce 2013 skončí přísun peněz z Operačního programu dopravy Evropské komise, ale od roku 2014 můžeme dostávat další evropské peníze. Pokud ovšem Unii předložíme kvalitní projekt silniční výstavby.
Nový ministr proto vypisuje tendr na vytvoření takzvané Sektorové strategie dopravy 2014–2020 za 25 miliónů korun. Jenže proč dávat další peníze soukromé firmě, nemělo by to dělat samotné ministerstvo? „Není podstatné, jestli radí soukromá, nebo státní firma. Důležité je, aby radila dobře,“ je přesvědčen profesor František Lehovec z katedry silničních staveb Fakulty stavební ČVUT.
Profesor Lehovec chápe i důvody, proč by tento důležitý projekt měla vypracovat soukromá firma. „Personální vybavení ministerstva dopravy se v poslední době spíš snižuje a řada lidí odešla. Nepochybuji o tom, že nabídek bude víc a ministerstvo dopravy bude mít možnost vybírat. Samozřejmě, že tento dokument je nesmírně významný – to musí být podklad ke kvalifikované žádosti České republiky o uvolnění prostředků z Evropské komise. To znamená, že každá vložená koruna do kvalitní žádosti o podporu se musí vrátit, protože očekávaná výše příspěvků z operačního programu se pohybuje v desítkách miliard korun,“ vysvětluje František Lehovec.
Pokud totiž budeme řešit silniční a dálniční výstavbu koncepčně a dlouhodobě, pak je šance stavět levněji.