Dynamax 4x4 - rakouský útok na Haldex
Čtyřkolky jsou mezi lidmi stále oblíbenější. A nejde už jen o auta, která by byla určena pouze do terénu nebo pro práci v lese, ale mezi lidmi se vžilo, že jsou bezpečnější. To sice zdaleka neplatí, protože v kritických situacích je pohon všech kol pro průměrného obyčejného řidiče poněkud zrádný, ale při běžném provozu má své výhody hlavně při rozjíždění.
U nás je bezesporu nejrozšířenější systém Haldex, který využívá koncern Volkswagen, a tedy i naše Škodovka. Ovšem konkurence nespí a představila svoji zbraň v podobě pohonu 4x4 na elektřinu.
Třeba BMW i Audi prodávají na českém trhu dokonce většinu svých modelů s pohonem všech kol, přestože celosvětově je prodejní podíl čtyřkolek ani ne pětinový. Ať nemluvíme jen o značkách dostupných horním deseti tisícům, podobně i Kia eviduje v Česku abnormální zájem o vozy s pohonem všech kol. Devadesát procent vozů Kia Sportage se prodalo s pohonem všech kol
„Pohon 4x4 dominuje, vozů s pohonem 4x2 se prodává řádově do deseti procent. Nicméně logický vývoj by měl být takový, že by se zákazníci měli přesunout do kategorie 4x2,“ říká šéf českého zastoupení značky Vít Pěkný.
Pohon všech kol je totiž v kategorii aut typu Nissan Qashqai, VW Tiguan nebo Ford Kuga tak trochu zbytečný. „Je to zcela patrné z toho, kdo a jakým způsobem vozy používá. Nemyslím si, že na cestě z předměstské části z rodinného domku do hypermarketu pohon všech kol využijete.“
Vít Pěkný mluví o jisté zbytečnosti pohonu všech kol u městských SUV, přestože jeho značka právě představila u modelu Sportage světovou novinku - systém pohonu všech kol s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou. „Je to ekvivalent k Haldexu čtvrté generace, ovšem pracuje na jiném principu. Zásadní změnou je, že systém na základě dat, která dostává z vozidla ohledně pohybu a jízdy, reaguje s předstihem na potřebu zapojit pohon všech kol. V praxi to znamená, že systém je flexibilnější, připojení je méně rozeznatelné a systém zároveň snižuje spotřebu vozu o 0,2 litru na sto kilometrů.“
Zařízení pro automobilku Kia vyvinul rakouský terénní specialita Magna. Jeho inženýři jsou pyšní na to, že jde o stálý pohon všech kol se sofistikovaným řízením a dávkováním různých podílů hnací síly na kola zadní nápravy. Systém funguje nejen na nekvalitním povrchu nebo v nízkých rychlostech, ale i na kvalitním asfaltu - například při tažení přívěsu.
„Systém nepotřebuje pro sepnutí vícelamelových spojek nárůst točivého momentu, není tedy potřeba gradient nárůstu - spíná ihned. Spínání je tedy častější, ale zároveň méně rozeznatelné, takže řidič nepociťuje jakýsi náraz do zadní části vozidla,“ dodává Vít Pěkný.
Znalce aut asi překvapí, že i když je nová Kia Sportage technickým dvojčetem Hyundaie ix35, používá tento nový systém sama. O to víc jsme zvědavi na klasický redakční test, ve kterém Dynamax porovnáme se zkušenostmi, které máme například se systémem Haldex4 ve Škodě Yeti.