Emise starých aut - dědečkové a babičky smrdí

23. březen 2010 13:01

Vzpomenete si, co jste dělali na jaře roku 1996? Asi jen těžko, pokud jste se však zrovna neženili, nevdávali, nenarodilo se vám dítě nebo jste se třeba nerozváděli. Zkrátka pokud vás nepotkala nějaká významná událost. Každopádně obecně můžeme říct, že jste si v té době pořídili nové auto. Říkáte si, že je to hloupost? V konkrétních případech určitě, ale obecně jsme si na jaře před 14 lety pořídili všechna osobní auta, která u nás jezdí. Takový je totiž jejich průměrný věk. A právě stáří aut se významně podepisuje na tom, co dýcháme, protože čím starší vůz, tím více škodlivin vyprodukuje. O tom není pochyb.

Pokud jde o množství škodlivin, které auta produkují, musíme je rozdělit na dobu před normou Euro a po jejím zavedení. To bylo na počátku 90. let.

"Emise vozidel kolem roku výroby 1995 se pohybovaly na 15 procentech původní hodnoty. Dnešní emisní limity Euro 4 a Euro 5 jsou už na 3 nebo 4 procentech," vysvětluje Martin Hron ze společnosti TÜV-SÜD.

Zjednodušeně řečeno to znamená, že nové auto produkuje 30krát méně emisí než auto staré 15 let. A takových u nás stále jezdí přes 1,3 miliónu (1 314 106 vozidel, stav k 31. 12. 2009).

"Vozidla bez katalyzátoru - i když mají malý roční průběh, který jsme odhadli na dva tisíce kilometrů ročně - produkují celkové emise kysličníku dusíku a uhlovodíku srovnatelné se sumou emisí moderních vozidel splňujících normy Euro 1 až 4, která mohou mít podstatně vyšší kilometrický průběh - odhadem 7,5 tisíce kilometrů, nejnovější až 15 tisíc kilometrů," konstatuje Ing. František Horák.

Stará auta tedy zamoří ovzduší stejným množstvím emisí, i když je jich o polovinu méně a najedou ročně mnohonásobně méně kilometrů. Hrozivý je právě počet starých aut na našich silnicích. Největší podíl na tom má samozřejmě z logiky historického vývoje domácí Škodovka. "V současné době to lze odhadnout na 600 tisíc vozidel," uvádí Ing. František Horák.

Stále je tu však ještě spousta žigulíků, wartburgů, moskvičů, ale i fordů, volkswagenů, renaultů a dalších aut, která by už mohla místo technického průkazu dostat občanský průkaz. Evropská komise s postupem času logicky tlačí na výrobce aut stálým snižováním emisních norem. Vždyť za posledních 15 let se norma Euro zpřísnila pětinásobně. Výrobci aut se samozřejmě brání, ale rezervy tady ještě jsou.

"Například v oblasti nákladních vozidel je možné u částic nebo oxidu dusíku snížení koncentrací až na polovinu. To vstoupí v platnost s normou Euro 6," říká Martin Hron.

Nová auta však situaci zlepší až po delší době - poté, co se bude obměňovat vozový park. Proto potřebujeme, pokud jde o osobní auta, dostat ze silnic ne 7 nebo 10 let stará auta, ale ta, která žádné emisní limity neplní - tedy auta bez katalyzátorů stará 15 a více let. Vždyť osmileté, tedy o polovinu mladší auto, vypustí do ovzduší 15krát méně škodlivin. Na tohle už však asi nikdo při stanovování podmínek šrotovného nemyslel.

Stáří vozového parku v ČR
Celkový počet vozidel k 31. 12. 20094 435 052
méně než 2 roky310 010
do 5 let778 352
2-5 let468 341
5-10 let
1 026 715
do 10 let1 805 066
10-15 let1 315 880
nad 10 let2 629 986
nad 15 let1 314 106
Zdroj: Sdružení Automobilového Průmyslu
autor: pgj
Spustit audio