Emisní limity vyřadí z provozu padesátky

23. červen 2011 13:01

Využili jste už někdy jako majitelé řidičského průkazu na auto možnosti, že můžete zároveň řídit malý motocykl? Možná, že mnozí řidiči ani netuší, že by třeba na babetě jet mohli. Teď se to však změní a lidé si dokonce budou moct bez nějakých speciálních zkoušek sednout na motorku silnější. Obsah se zvýší z 50 na 125 kubických centimetrů.

Podle naší internetové ankety to většina lidí – až 57 procent, vítá, naopak osm procent hlasujících si myslí, že by se k řidičáku na auto nemělo automaticky dávat oprávnění i na motorku. Poměrně velká část respondentů – 35 procent, je přesvědčena, že by to šlo, ovšem pouze s povinnou jízdou na motorce.

K této variantě se přiklání také šéf naší dopravní policie Leoš Tržil, a to především kvůli hustotě provozu. Motorkář totiž patří jednoznačně mezi ohrožené účastníky. „Myslím si, že není nutné dělat zkoušku, protože to bude v rámci získávání řidičského průkazu skupiny B, ale v každém případě by tam mělo být zahrnuto několik hodin výuky jízdy na motocyklu, aby s ním uměl řidič zacházet.“

Na druhou stranu, právě kvůli velkému provozu se oprávnění na malý motocykl k absolvovanému kurzu na auto přidává. Předpokládá se totiž, že lidí umí jezdit alespoň trochu na kole, znají pravidla, a tak někdy mohou auto vyměnit například za babetu či nějakou jinou motorku s obsahem do 50 ccm. Jenže nově by se podle nařízení Evropské unie obsah měl zvednout na 125 kubíků. Důvod je kupodivu jednoduchý.

„Hlavním důvodem je změna emisních limitů v roce 2013, kdy dojde ke snížení hodnot vypuštěných emisí u motocyklů takovým způsobem, že motocykly s motorem o objemu 50 ccm budou nepoužitelné. Z toho důvodu budou nahrazeny vyšší kategorií do 125 ccm. Proto musely být upraveny i řidičské průkazy, aby každý, kdo získá řidičský průkaz na osobní automobil, měl stejná práva jako doposud,“ vysvětluje chystané legislativní změny Vladimír Přibyl ze Svazu dovozců automobilů.

„Stopětadvacítky“ s automatem nebudou výrazně výkonnější než dosavadní padesátky. „Výkon je omezen na 12,5 kilowattu. Existuje na to taková poučka: objem 50 ccm u dvoutaktového motoru je srovnatelný se 100 ccm u čtyřtaktu. Takto se upravují i závodní motorky.“

Oprávnění k řízení malé motorky, které se automaticky vydává k oprávnění na auto, ale nemají všichni řidiči. I v naší legislativě existovalo období, kdy se to nedělalo. Bylo to na začátku tisíciletí a teprve velkou novelou v roce 2006 se souběžné vydávání těchto oprávnění vrátilo.

Teď finišuje příprava nového autoškolského zákona. Přibude tam podmínka povinné jízdy na skútru i pro lidi, co dělají řidičák na auto? „Tato varianta se neuvažuje, je to spíš založeno na dobrovolném rozhodnutí lidí. Bere se to jako určitý nadstandard k osobním autům a kdo chce, může si připlatit pár hodin nad rámec klasického kurzu na získání řidičského oprávnění skupiny B a sám se s jízdou na motorce seznámit,“ dodal jeden z autorů zákona Roman Budský.

autor: evk
Spustit audio