Firemní auta budou bez mříží
Když podnikatel neumí počítat, pak velmi rychle zkrachuje. A ušetřit pětinu ceny nového auta? To snad každého přesvědčí, aby si počkal. I proto firmy a podnikatelé prakticky čtyři měsíce nenakupují nová auta. Čekají totiž na zavedení odpočtu daně z přidané hodnoty i na osobní auta.
Jakmile se v loni v listopadu objevily zprávy, že se zvažuje zavedení odpočtu DPH pro podnikatele i osobních aut, nikoho asi nepřekvapilo, že se to výrazně projevilo na trhu osobních aut.
"Na počátku minulého roku byl poměr zhruba 50 na 50, v průběhu roku a zejména v posledních měsících loňského roku se poměr změnil a 75 procent prodejů byla vozidla nakupovaná soukromníky a pouze 25 procent tvořily firemní vozy," popisuje posun trhu Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.
I kdyby ale senát návrh, který dostal z parlamentu, neschválil, pak by od května bylo teoreticky možné koupit auto bez mřížky.
"Od května je možné uvádět na trh vozidla, která jsou sice v nákladním provedení, v dokladech mají zapsáno nákladní automobil, ale nejsou povinně vybavena oddělovací mříží mezi prostorem pro posádku a náklad," vysvětluje Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.
To by ale znamenalo, že by automobilky nebo dovozci museli znovu projít složitým a drahým homologačním procesem pro nákladní verzi bez mříže.
"Největší nápor bude červen. Tradičně o letních, prázdninových měsících bývá nápor menší, takže předpokládám, že usazení do normálního stavu by mělo proběhnout do konce tohoto roku," říká Antonín Šípek.
Pak je tady pravděpodobnější varianta, že senátoři odpočet DPH i pro osobní auta schválí. Půjde-li vše dobře, pak by se podnikatelé mohli odpočtu dočkat už od května. Pak začnou opět nakupovat.
"Záleží na tom, v jakých počtech budou na daný trh vozidla uvádět. Homologace je relativně drahá, rozhodně se pohybuje ve stovkách tisících korun a v některých případech i v miliónech korun. Záleží na tom, jaké trhy budou pro uplatnění nových vozidel k dispozici," zmiňuje Josef Pokorný.
Každopádně ať to dopadne, jak to dopadne, ti, co už v autě mřížku mají, mohou na její případné odstranění zapomenout.
"Je to nepovolená úprava schváleného vozidla, to znamená, že bez jakéhokoliv zjišťování hrozí pokuta do 1000 korun blokově případně 2500 korun ve správním řízení. Jestliže by ve voze převáželi náklad a mohlo by dojít k ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, potom je to až sedm bodů v bodovém systému."
V případě, že by náklad dokonce ohrožoval ostatní, by to pak mohla být pokuta od 5000 do 10 000 korun, minimálně půlroční zákaz řízení a pět bodů. A to nemluvíme o případném postihu od finančního úřadu.