Ford: Tři válce stačí, drahoušku

30. listopad 2011 13:00

Není tak daleko doba, kdy se řada řidičů vysmívala základní octavii s „jednašestkou“. Tak velké auto a tak malý motor, říkali si. Když těmto lidem oznámíme, že Ford začal vyrábět přeplňovaný tříválec o objemu jeden litr, který chystá nabízet nejen ve focusu, ale i v rodinném sedmimístném modelu Grand C-Max, mohou z toho dostat nekontrolovatelný záchvat smíchu.

Litrový motor byl dlouhá léta montován jen do opravdu malých městských aut. Některým se říkalo pojízdná krabička od zápalek – řeč je o Daewoo Matiz. Teď má tak malý motůrek dostat nejen fiesta, konkurent fabie, ale i focus, konkurent octavie, jak padlo na slavnostním zahájení výroby v Kolíně nad Rýnem.

Zahájení výroby malého motoru, který pomůže dále bojovat se spotřebou a emisemi, byla tak velká sláva, že se jí zúčastnila i předsedkyně vlády Severního Porýní-Vestfálska Hannelore Kraftová.

Motor se bude prodávat nejen v Evropě, ale po celém světě včetně Ameriky a Asie. Vyrábět se budou dvě verze – jedna se 125 koňmi, druhá nabídne koní sto, ale ta přijde později. Spotřeba bude prý vždy pod pěti litry benzínu.

Zní to zajímavě, ale jak dlouho takové malé motory mohou vydržet? „Bavíme-li se o konstrukční životnosti za situace, kdy motor funguje, tak jak má, a vůz se provozuje v takových režimech, pro které je určen, pohybujeme se v řádu dvou set tisíc kilometrů,“ říká Jan Karnolt, český šéfškolitel značky. To je tedy životnost v Česku kolem pouhých deseti let.

Auto už se prý stalo spotřebním zbožím

„Na životnost vozidla je třeba nahlížet z pozice dnešního běžného spotřebitele, kdy cena aut klesá a vozidlo se svým způsobem stává spotřebním zbožím. Dnes je nereálné, aby si rodina koupila auto a měla ho dvacet let, jak tomu bývalo před 30 lety. Přinejmenším to neumožní emisní normy, které každoročně tlačí na snižování emisí, a postaví tak starší auto mimo provoz,“ pokračuje Karnolt. Proto se prý auta budou recyklovat stále dřív.

Nový Ford Focus

Když je řeč o ekologii, jak je to se spotřebou? Podle našich zkušeností jsou maloobjemové motory, které už používá konkurence – například 1.2 a 1.4 TSI, podstatně žíznivější, než udává výrobce. Prý se s nimi nesmí jezdit rychle.

„Maloobjemové motory by měly být provozovány v klidnějším režimu, který vyhovuje dnešní situaci omezených rychlostí a snižování emisí například v příměstském provozu,“ uzavírá Jan Karnolt.

Ford se svým litrovým motorem nebude jediný. Ještě menší dvouválcovou devítistovku už používá Fiat. Litrový přeplňovaný motor připravuje také koncern PSA nebo Volkswagen.

autor: pek
Spustit audio