Francie je podle některých řidičů nejsevernější zemí jižní Evropy
Ve Francii se platí na dálnicích mýtné v mýtnicích při sjezdu a podobně jako v Itálii tady mají nižší povolenou rychlost pro řidiče začátečníky. Ti navíc musí mít na autě velké červené písmeno A. To je obdoba našeho dříve používaného „Z“. Podobně jako v řadě jiných zemí i tady se vám bude hodit parkovací kotouček.
Jak se ve Francii jezdí? „Francouzští řidiči jsou na jednu stranu nedočkaví, ale zároveň ohleduplní. V tamním provozu se stává méně nehod než u nás. Troubí se na každém rohu a řidič musí být připraven na to, že bude častěji šlapat na brzdu,“ popisuje své dojmy profesionální řidič Petr Menčl, který jezdí s autobusem po celé Evropě.
Nedávno se v jedné diskusi objevil názor, že Francie je nejsevernější zemí jižní Evropy. Myšleno to bylo na ekonomickou situaci. Tu ponechme stranou, ale na silnicích toto pravidlo platí určitě. Četník může na místě uložit pokutu do výše 375 eur. Ve Francii smíte nadýchat 0,5 promile. Kdo nadýchá víc, musí počítat s pokutou až 4,5 tisíce eura a při velké opilosti i s vězením. Při nižším překročení této hranice vám zakážou řízení na 72 hodin.
Asi nejdůležitější věcí, kterou ve Francii musí mít řidič u sebe, je alkotester. Ten je povinný. Je to francouzská specialita a novinka letošního roku. „Tato povinnost se týká i vozidel registrovaných v zahraničí. V tuto chvíli zatím policisté jen upozorňují řidiče na změnu zákona a podle nařízení vlády by měly začít pokutovat až od 1. listopadu. Pokuta za nedodržení tohoto poředpisu se pohybuje kolem tří set korun,“ říká Filip Hoffmann z ÚAMK.
Za antiradar vám můžou zabavit auto
Co naopak u sebe mít nesmíte, je antiradar. Auto, ve kterém ho policie najde, zabaví. Ve francouzských obcích se jezdí 50 km/h, mimo obce 90 km/h, na rychlostních silnicích 110 km/h a na dálnicích 130 km/h. Kdo má řidičský průkaz méně než dva roky, musí mimo obec dodržovat 80- a na dálnici 110kilometrovou rychlost. Za mlhy nebo viditelnosti pod padesát metrů smí jet všichni maximálně 50 km/h.
Pro řidiče motocyklů přidáme ještě jedno upozornění. „Všechny motorky registrované po 1. červenci 2004 musí používat před a během předjíždění výstražná znamení o změně směru. Nestačí tedy ukázat rukou, ale musí se použít světelné znamení o změně směru jízdy,“ uzavírá Filip Hoffmann z ÚAMK.
Ve Francii se totiž po celou dobu předjíždění bliká vlevo. Blinkr se vypíná teprve až ve chvíli, kdy se vozidlo vrátí do svého pruhu.