Hasicí sprej do auta je spíš k smíchu
Naprostou většinu našich posluchačů tvoří prozíraví a solidní řidiči. Díky jejich reakcím víme, že mají v autech v pořádku nejen povinnou výbavu, ale často také prozíravě vozí i věci nadstandardní, například hasicí přístroje.
Mít v autě hasicí přístroj je velmi vhodné, ostatně ne nadarmo je v některých zemích součástí povinné výbavy. Bohužel někteří z nás mají místo doporučovaného dvoukilového hasičáku jen hasicí sprej. Ten však profesionálové nevidí rádi, je to prý tak na popelník, ne na auto. „Sprejem dvakrát stříknete a je prázdný, ale hasicí přístroj má daleko větší účinnost a rozsah,“ říká Pavel Rys ze společnosti Tusam.
Spreje navíc hůř odolávají zimním mrazům a vysokým teplotám, které bývají v autech přes léto. Obé může sprej vyřadit z činnosti – a těžko si představit člověka, který by si sprej nosil s sebou v závislosti na počasí.
„Do osobního vozu doporučujeme hasicí přístroj práškový. Vodní je nevhodný, protože do motorové části se nesmí lít voda, a nemůžeme použít ani sněhový. Práškový hasicí přístroj je tedy ideální z pohledu druhu hasiva. Doporučujeme dvoukilogramový hasicí přístroj, protože jednokilogramový má menší účinnost.“
Ceny doporučovaných hasičáků se pohybují mezi dvěma a třemi stovkami. Jejich životnost je dvacet let, kontrola není pro soukromé účely povinná, jen doporučená, a to každé dva roky. V případě použití lze hasicí přístroj za zhruba 50 korun znovu naplnit. „Přístroje se dají koupit v autorizovaných servisech nebo prodejnách. Určitě bych nedoporučoval je kupovat v supermarketu, protože se tam mohou dostat výrobky nedostatečné kvality.“
Hasicí přístroje se dají pořídit i ve specializovaných internetových obchodech. Součástí dodávky by měly být i držáky. Kam si hasicí přístroj řidič připevní, je jen na něm. Měl by myslet na to, že vruty musí být zašroubovány tak, aby se nemohly při nehodě vytrhnout, a zároveň by měl být hasicí přístroj dobře po ruce.
„Vhodné je ho upevnit pod sedačku nebo například na kraj zavazadlového prostoru, aby byl po ruce i při naloženém kufru,“ vysvětluje Pavel Rys.
Samozřejmě nadále platí, že pokud se vám nepodaří hasicím přístrojem uhasit požár hned v zárodku, naberou plameny rychle na síle a od pěti minut po vzplanutí požáru už bývá auto prakticky nezachranitelné. Myslete na to, pokud byste se někdy do této situace dostali.