Hasičům nebudeme platit ze svého, vzkazují pojišťovny

28. březen 2013 13:10

Skokové zvýšení cen povinného ručení zřejmě čeká naše řidiče. Pojišťovny by totiž podle včerejšího rozhodnutí Poslanecké sněmovny měly od příštího roku posílat tři procenta hasičům a rozhodně to nehodlají platit ze svých zisků. A nejen to, netají se tím, že zvýšení jednotlivých sazeb bude minimálně ještě o procento vyšší.

„To už je hodně, to by neměli. V pořádku jsou tři procenta hasičům, co se děje se zbytkem peněz, ví jen málokdo. Pravda je, že nehod je hodně a opravy v servisech jsou kolikrát velice předražovány, takže těžko lze říct, na co mají pojišťovny prostředky.“

„Pro mě jako zákazníka je to samozřejmě nepříjemné, že se cena bude navyšovat. Otázkou však je, jak vypadá jejich účetnictví a jakou mají potřebu zisku. To já posoudit nemohu,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Když si však spočítají, že například na třítisícovém pojistném jde minimálně o 120 korun, pak už přemýšlejí, co by se dalo dělat. Je to jednoduché – na internetu srovnat ceny ostatních pojišťoven. Když najdete levnější, stačí šest týdnů před výročním dnem stávající pojistku vypovědět.

„V tuto chvíli už jsem za výročním dnem, takže musím zase rok počkat, ale jinak bych o tom přemýšlela. Na druhou stranu, v tuto chvíli mám poměrně dost nízkou cenu povinného ručení,“ řekla nejmenovaná řidička. Za rok ovšem stejnou cenu nedostane, protože při prodloužení smlouvy určitě dojde k několikaprocentnímu zvýšení ceny povinného ručení.

Nárůst cen povinného ručení přesáhne tři procenta

Pokud novela o pojišťovnictví projde i Senátem, což se dá čekat, pak už v příštím roce musejí pojišťovny poslat do Fondu zábrany škod tři procenta z povinného ručení a to by odhadem mohlo být přes 600 miliónů korun.

Jelikož sazby povinného ručení se loni dostaly na úplné dno, už teď dochází k jejich pozvolnému navyšování. Právě to je důvod, proč očekávané zvýšení bude vyšší než zmíněná tři procenta.

„Za první čtvrtletí následujícího roku pojišťovna odvede peníze z veškerého přijatého pojistného – to znamená i za smlouvy, které byly sjednávány v letech, kdy už produkt byl ztrátový. Byl-li ztrátový o jedno procento, což jsme vykalkulovali za celý trh, tak tyto produkty budou dále zatíženy tříprocentním odvodem. To znamená, že tento produkt bude ztrátový čtyřmi procenty.

Aby pojišťovny byly schopny tuto ztrátu vykrýt, budou muset na nových smlouvách navýšit ceny o částku, která bude jistě vyšší než tři procenta,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora.

Nejde o diskriminaci řidičů

Finanční dotace pojišťoven hasičům a policistům nejsou v zahraničí nic neobvyklého. Funguje to tak v Německu, Finsku, Portugalsku či na Slovensku. Ovšem pouze v zemi našich východních sousedů jdou tyto peníze z povinného ručení. Jinde přicházejí z majetkového pojištění. Generální ředitel Hasičského záchranného sboru Dalibor Ryba je však přesvědčen, že spoluúčast řidičů je logická.

„Nemyslím si, že by to bylo diskriminační. Stát zadává zakázku pojišťovnám, že musí být každý majitel vozidla pojištěn. Konkrétně prostředky Fondu zábrany škod jsou určeny na techniku a věcné vybavení,“ uzavírá Ryba.

Takže i zásahy u nehod mohou být rychlejší a jednodušší, přičemž jde zhruba o čtvrtinu všech hasičských výjezdů. Novelu o pojišťovnictví teď musí ještě schválit Senát a pak podepsat prezident.

autor: evk
Spustit audio