Hloubková analýza dopravních nehod už i v ČR
Všechno zlé je k něčemu dobré a platí to i v případě dopravních nehod. Každá má totiž nějakou příčinu, která když je známá, dá se díky tomu dalším kolizím zabránit. Proto se přímo na silnicích některé dopravní nehody dopodrobna analyzují.
Tento postup se uplatňuje zatím jen v okolí Hradce Králové a Brna, kde v rámci nového projektu ministerstva vnitra vyráží tým Centra dopravního výzkumu prakticky ke každé nehodě se zraněním. „Snažíme se zjistit, proč k nehodě došlo, a omezit negativní vlivy, aby k dalším nehodám nedocházelo, nebo pokud by došlo, tak aby se obešly bez zranění,“ popisuje práci docela početného týmu hloubkové analýzy dopravních nehod Ivo Hlavůněk z Centra dopravního výzkumu.
Každý člen má svůj přesně vymezený úkol – například odborník na dopravní prostředí. „Má za úkol zjistit, jestli je dopravní značení v místě nehody v pořádku. Dále je tu odborník na vozidla, který by měl identifikovat, jestli na vozidle nenastala závada, která se později projevila při nehodě, nebo jestli nehoda nebyla přímo důsledkem nějaké závady na vozidle. V týmu je také zdravotník, který upřesňuje, k jakým zraněním došlo a jak byla léčena.“
Zjišťování stavu vozovky a stavu auta vzhledem k vzniklému zranění je celkem logické, ale možná poněkud nečekaný je poslední člen skupiny. Je jím totiž psycholog. „Ten zjišťuje, jestli účastníci dopravní nehody byli v optimální psychické kondici, jestli se něco v jejich osobních životě nepodílelo na vzniku dopravní nehody a podobně.“
Do speciálně vytvořené databáze se ke každé nehodě zapisuje až tisíc údajů a z nich se pak analyzují problémy, které lze napravit tak, aby na stejném místě nedošlo k další kolizi. „V jednom případě dopravní značka omezovala výhled vozidel odbočujících na vedlejší silnici, která dávala přednost protijedoucím vozidlům. Proto bylo doporučeno dopravní značení změnit.“
Do budoucna by podrobná analýza dopravních nehod mohla ukázat i na některé jednotící prvky – například vliv stáří vozu, řidiče nebo třeba problém špatného nastavení sedadla a zrcátek. Zatím je zpracováno zhruba osmdesát nehod a to je příliš malý vzorek na určení společného jmenovatele. Nemuselo by to však trvat dlouho, protože i když jsou řidiči po nehodě otřeseni, celkem bez problémů spolupracují. „Při příjezdu na dopravní nehody se nejprve ptáme, jestli výzkum můžeme udělat, a vyžádáme si jejich souhlas. Zkušenost je zatím poměrně dobrá, protože lidé jsou velmi ochotní a poskytnou všechny potřebné údaje. Tady je důležité zdůraznit, že nejde o žádné osobní údaje, ale evidujeme pouze technická data z místa nehody,“ vysvětluje Ivo Hlavůněk.
Takže žádné zjištění týmu hloubkové analýzy dopravních nehod nemůže být použito proti účastníkům havárie.