Hoří, má panenko!
Požár auta je určitě věcí nepříjemnou. Pomineme-li dopravní nehody, pak je hned několik důvodů proč může auto vzplanout. Své o tom ví i Petr Jansa, jemuž před lety jedno auto shořelo na dálnici D1 doslova pod rukama. Tehdy byla na vině lajdácká práce mechanika, který špatně upevnil olejovou hadici. I to může být příčinou požáru, ale za řadu případů si můžeme sami. A objevili jsme nějaké v pravdě kuriózní.
Nejčastější požáry mají na svědomí závady na elektroinstalaci. Čím modernější auta, tím více elektroniky, a tím i větší riziko. Logicky ale častěji hoří starší auta.
"Častěji hoří starší automobily, což je dáno únavou použitých zařízení. Dokonce se dá říct, že jsou sezóny požárů určitých typů aut. Měli jsme sérii požáru starých favoritů, kterým neodcházela elektroinstalace, ale vypadávala příruba z palivového čerpadla. Stejně tak byla před tím série požárů vozů Škoda 120 a podobně jsme zaznamenali sérii požárů starých tater 603," konstatuje hasič - vyšetřovatel Vít Pernica.
Ale ani novým autům se požáry nevyhýbají. Tam se ale zpravidla jedná o konstrukční vady.
"Občas se i u nových automobilů vyskytne typická závada. Za posledních pět let jsme zaregistrovali tři takové případy, kdy se u konkrétního druhu nového automobilu objevila typická závada. Na území hlavního města Prahy shořelo několik aut stejné značky i roku výroby."
V létě si ale velmi často požár způsobíme sami. Typickým případem jsou zapomenuté zapalovače.
"Tyto požáry jsou jedním z běžných sezónních požárů. Každý rok zaznamenáme několik případů, kdy dojde k požáru tím, že zapalovač zapomenutý na palubní desce nebo na předním sedadle automobilu skutečně přehřátím exploduje a způsobí požár."
Ale pozor! Požár můžou způsobit i na první pohled zcela nevinné věci.
"Předminulý týden jsme měli kuriózní případ. Pod oknem automobilu byla velká nerezová salátová místa, která fungovala jako parabolické zrcadlo a při intenzivním slunečním svitu soustředila paprsky a zapálila kartónové obaly od vajíček. Podobně kuriózním požárem je případ, kdy opět intenzivním osvitem došlo k soustředění slunečních paprsků skrz kulatou baňku deodorantu, která se roztrhla a způsobila požár."
Co v takovou chvíli? Jak se zachovat v případě začínajícího požáru? Máme 2 možnosti. Tou první je požár uhasit.
"Zásah doporučuji v okamžiku, kdy vidíme vycházet mírný kouř nebo zahřátí kapoty, tak ji můžete otevřít a požár uhasit. Musíte mít ovšem po ruce hasicí přístroj," radí hasič Josef Křen.
Tady se vede spor o užitečnost malých hasících sprejů, ale i ony mohou opravdový zárodek požáru zažehnat. Nemáme-li po ruce hasící přístroj, pak platí na oheň obecné zásady.
"Zasypat ho suchým pískem nebo přikrýt hadrem. Dá se říct, že lze použít i vodu."
Jak při začínajícím požáru, tak při jakékoliv nehodě, platí ještě jedna poučka.
"Doporučuje se odpojit autobaterii, protože to je jediný zdroj možných vzplanutí. V okamžiku, kdy odpojíme autobaterii, měli bychom veškeré riziko eliminovat na minimum."
Pak ale může nastat situace, kdy už jsou plameny viditelně nezvladatelné.
"V takovém případě doporučuji vytočit 150 nebo 112."
Nejde-li oheň zvládnout, pak je nejdůležitější naše bezpečí.
"Nejdůležitější je, aby celá posádka opustila automobil, maximálně si vzít doklady nebo nejnutnější věci. Další zásada je, že pokud zastavíte na frekventované silnici, tak byste si měli najít místo, kde budete v bezpečí. A samozřejmě označit trojúhelníkem."
A v žádném případě bychom při viditelných plamenech neměli otevírat kapotu, protože vytvoříme komínový efekt a můžeme se zle popálit. Otázka je, jak daleko od auta být. Přeci může bouchnout.
"Automobily hezky bouchají v amerických filmech. Ve skutečnosti tento problém až tak nehrozí. Daleko horší riziko než exploze nádrže je nebezpečí hrozící od ostatních účastníků silničního provozu."
Nádrž totiž, stejně jako případný kanystr, s největší pravděpodobností pouze praskne, i když s patřičným efektem vzplanutí rozlitého paliva. Sledování požáru auta ze vzdálenosti 2 nebo 3 metrů tedy hrozí rozsáhlými popáleninami.